Mathematical Thinking of Mathematically Skilled Gifted Students: An experience from the perspective of Mathematical Investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v18i1.76955

Keywords:

high skills, mathematics, mathematical investigation

Abstract

When considering the Special Education scenario, specifically in relation to mathematically skilled gifted students, we seek to understand these subjects through multidimensional aspects through Pfeiffer's Tripartite High Capacity Model (2002, 2013, 2015) and the Identification Model XIP, by Kuipers (2007, 2011, 2020) from the perspective of the Mathematical Investigation methodology of Ponte et al. (1998, 2002, 2020). The research, set in a teaching experience, has a qualitative and interpretative approach, with an exploratory design, which reveals and discusses the results of the participation of three elementary school students – final years, gifted and mathematically skilled, who are enrolled in the Activities Center for High Abilities/Giftedness in the State of Paraná. To compose the data, we considered the following collection instruments: questionnaires and transcripts of recorded classes. During the analysis, we considered the precepts of Content Analysis, according to Bardin (2016), and we inferred that there is great potential in this style of work, with one of the categories being highlighted as “own style of thinking”, which was evident during the approach to the Mathematical Investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Carlos Lemos Jr, Secretaria de Educação do Estado do Paraná

Docente efetivo pela Secretaria de Educação do Paraná (SEED-PR) com os componentes de matemática e educação financeira. Mestre em de Ensino de Ciências Naturais e Matemática, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO - Campus CEDETEG). Licenciado em Matemática (2015-2018) com Mérito Acadêmico, pela UNICENTRO - Campus Irati/Paraná. Especializado em Ensino Lúdico; Educação Especial e Inclusiva e Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Educação São Luís. Atuou como moderador/tutor em cursos de formação EAD, como o Curso de GeoGebra oferecido Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR - Campus Apucarana) e do curso Formadores em Ação oferecido pela Secretaria do Estado de Educação do Estado do Paraná (SEED/PR). Foi bolsista no subprojeto de Matemática (2016-2018) no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Áreas de interesse: Altas habilidades/superdotação; investigação matemática. 

References

BARDIN, Laurecen. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2018, p. 111-124.

BRANCHER, Vantoir Roberto. Altas habilidades/superdotação: diferentes conceitos e abordagens. In: BRANCHER, Vantoir Roberto; FREITAS, Soraia Napoleão. (org.). Altas habilidades superdotação: conversas e ensaios acadêmicos. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 13-31.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP. Brasília, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso em 20. dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasília, DF: 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 20 dez. 2020.

BROCARDO, Joana. Investigações na aula de matemática: um projeto curricular no 8º ano. 2001. 641f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2001.

CUPERTINO, Christina; ARANTES, Denise; MERCHER, Mariangela Fabiane. Pensamento e criação na educação contemporânea: aportes teóricos e sugestões práticas. In: VIRGOLIM, Angela Mágda Rodrigues; CASTELON KONKIEWITZ, Elisabete. (org.). Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade. Campinas: Papirus, 2014. p. 351-370.

GREENES, Carole. Identifying the Gifted Student in Mathematics. The Arithmetic Teacher. v. 28, n. 6, p. 14-17, fev., 1981.

HENNINGSEN, Marjorie; STEIN, Mary Kay. Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 5, n. 28, p. 524-549, nov. 1997.

KUIPERS, Willem. How to Charm Gifted Adults into Admitting Giftedness: Their Own and Somebody Else's. Advanced Development. v. 11, n. 1, p. 9-25, 2007.

KUIPERS, Willem. Enjoying the gift of Being Uncommon: Extra Intelligent, Intense and Effective. Vooburg, Netherlands: Createspace Independent Publishing Platform, 2011.

LANDAU, Erika. A coragem de ser superdotado. 2. ed. Tradução: Sandra Miessa. São Paulo: Arte & Ciência, 2002.

LÜDKE, Menga; ANDRE, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. reimp. Rio de Janeiro: Gen, 2018.

MACHADO, Jarci Maria. Habilidades cognitivas e metacognitivas do aluno com altas habilidades/superdotação na resolução de problemas em matemática. 2013. 209f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

MACHADO, Jarci Machado; STOLTZ, Tania. Pensamento criativo de aluno superdotado matematicamente talentoso na resolução de problemas de matemática. In: PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro. et al. (Orgs.). Altas habilidades/superdotação: criatividade e emoção. Curitiba: Juruá, 2014, p. 249-263.

OLIVEIRA, Carla Sant’Ana.; VESTENA Carla Luciane Blum. O raciocínio lógico-matemático no processo criativo de estudantes com altas habilidades/superdotação. In: PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro. et al. (Orgs.) Processos afetivos e cognitivos de superdotados e talentosos. 1. ed. Curitiba: Prismas, 2017. p. 181-205.

PEREIRA, Vera Lucia Palmeira. Superdotação e currículo escolar: potenciais superiores e seus desafios da perspectiva da educação inclusiva. In: VIRGOLIM, Angela Mágda Rodrigues; CASTELON KONKIEWITZ, Elisabete. (org.). Altas habilidades/ superdotação, inteligência e criatividade. Campinas: Papirus, 2014. p. 373-388.

PFEIFFER, Steven I. Current Perspectives on the Identification and Assessment of Gifted Students. Journal of Psychoeducational Assessment, Tallahassee, United States of America, v. 30, n. 1, p. 3-9, jan. 2002.

PFEIFFER, Steven I. Lessons learned from working with high-ability students. Gifted Education International, Tallahassee, United States of America, v. 29, n. 1, p. 86-97, jul. 2013.

PFEIFFER, Steven I. El Modelo Tripartito sobre la alta capacidad y las mejores prácticas en la evaluación de los más capaces. Educação. Espanha, n. 368, p. 66-95, abr./jun. 2015.

PONTE, João Pedro; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

RENZULLI, Joseph Salvatore. O Que é Esta Coisa Chamada Superdotação, e Como a Desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação, Porto Alegre, v. 27, n. 52, p. 75-131, jan./abr. 2004.

RENZULLI, Joseph Salvatore. A concepção de superdotação no modelo dos três anéis: um modelo de desenvolvimento para a promoção da produtividade criativa. In: VIRGOLIM, Angela Mágda Rodrigues; CASTELON KONKIEWITZ, Elisabete. (org.). Altas habilidades/ superdotação, inteligência e criatividade. Campinas: Papirus, 2014. p. 219-264.

ROTIGEL, Jennifer V.; FELLO, Susan. Mathematically Gifted Students: How Can We Meet Their Needs? Gifted Child Today, v. 27, n. 4, p. 46-51, out. 2004. Disponível em: <https://www.davidsongifted.org/search-database/entry/a10514>. Acesso em 01 mar. 2021.

SABATELLA, Maria Lucia Prado. Talento e superdotação: problema ou solução? 2. ed. rev. Curitiba: Ibpex, 2008.

SILVERMAN, Linda Kreger. Personality Development: The Pursuit of Excellence. Journal for the Education of the Gifted, v. IV, n. 1, p. 5-19, 1983.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TEODORO, Flávia Pollyany; BELINE, Willian. Investigação matemática na sala de aula da educação básica: um estudo com alunos do 3º ano do ensino médio. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. 8., 2013, Campo Mourão. Anais do VIII EPCT. 2012, p. 1-14.

VALENTIN, Bernadete de Fátima Bastos; VESTENA Carla Luciane Blum. Análise do juízo moral em estudantes com altas habilidades/superdotação: uma contribuição educacional. In: PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro. et al. (Orgs.) Processos afetivos e cognitivos de superdotados e talentosos. 1. ed. Curitiba: Prismas, 2017. p. 134-161.

Published

2024-09-16

How to Cite

LEMOS JR, João Carlos; CAETANO, Joyce. Mathematical Thinking of Mathematically Skilled Gifted Students: An experience from the perspective of Mathematical Investigation. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 18, n. 1, 2024. DOI: 10.69843/rir.v18i1.76955. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/76955. Acesso em: 19 sep. 2024.