África e os africanos em sala de aula: uma análise da Coleção “Aprender juntos” de história do Plano Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) de 2023
DOI:
https://doi.org/10.69843/rir.v20i2.77005Keywords:
Livro didático, Ensino de História, História da ÁfricaAbstract
When analyzing a didactic production aimed at teaching History, especially the textbook, it cannot be concluded that the contents included represent a mere random exposition of historical moments and values. The teaching material in question is constructed based on legislative and normative guidelines, as well as the use of methodology recommended by the organizing pedagogical body, as established by the National Common Curricular Base (BNCC). Therefore, this article is based on the analysis of one of the textbooks approved in the National Book and Teaching Material Plan (PNLD) 2023, aimed at elementary education, especially in relation to the historiographical focus of the “History of Africa”, in order to to investigate the bases that found the teaching of such important content in the understanding and formation of a conscience that allows students to understand the genesis of social ills, through the connection with the identity of each one of them. To this end, the methodology used translates into the bibliographical analysis of the main works by Circe Bittencourt and Maria Auxiliadora Schimdt, as a guide for the critical opposition to the mercantilist notion prevalent in the editorial system and as a basis for the confrontation between the analyzed work and the notion of adequacy to the social reality of students to be faced by the teacher. In the end, it was possible to identify the relevance of the active learning method adopted by the analyzed collection, as well as the appropriateness of using images and articulated questions, in order to promote greater interaction between the student and the text.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. IN: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004, p. 69-90.
BITTENCOURT, Circe. Livros e Materiais Didáticos de História. IN: Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008, pp. 291-324.
FERRO, Marc. A manipulação da História no ensino e nos meios de comunicação. São Paulo: IBRASA, 1983.
FREITAS, Itamar. Fundamentos teórico-metodológicos para o Ensino de História (Anos iniciais). São Cristóvão: Editora UFS. 2010.
LUNGOV, Mônica. Aprender juntos história, 3º ano: ensino fundamental : anos iniciais / Mônica Lungov, Raquel dos Santos Funari. São Paulo, Edições SM, 2021.
LUNGOV, Mônica. Aprender juntos história, 4º ano: ensino fundamental : anos iniciais / Mônica Lungov, Raquel dos Santos Funari. São Paulo, Edições SM, 2021.
LUNGOV, Mônica. Aprender juntos história, 5º ano: ensino fundamental : anos iniciais / Mônica Lungov, Raquel dos Santos Funari. São Paulo, Edições SM, 2021.
MAGALHÃES, Marcelo de Souza. A história na escola: autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009, p. 151-172.
MATOS, Júlia Silveira. Os livros didáticos como produtos para o Ensino de História: uma análise do Plano Nacional do Livro Didático – PNLD. História, Rio Grande, 3 (3), 2012, pp. 165-184.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2019.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos encaminhados para publição na revista ITINERARIUS REFLECTIONIS deverão ser originais e não publicados ou propostos para tal fim em outra revista. Aceitam-se artigos escritos em Português, Espanhol e Inglês. A revista ITINERARIUS REFLECTIONIS se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais não serão enviadas aos autores. Texto sobre Copyright do conteúdo da Revista.