Pedagogical Content Knowledge based on the Sustainable Development Goals
Perceptions of Pre-Service Teachers
DOI:
https://doi.org/10.69843/rir.v20i2.77000Keywords:
Teacher perceptions, training workshops, chemistry teachingAbstract
Developing strong Pedagogical Content Knowledge (PCK) during initial teacher training is an effective way to enable pre-service teachers to plan and implement teaching and learning practices. For this, it is essential to create spaces that foster a connection between content and pedagogical skills, such as the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID). This applied research, with a descriptive objective and a qualitative-quantitative approach, aimed to analyze the perceptions of pre-service teachers participating in the PIBID/Chemistry subproject regarding the development of PCK, based on a training workshop on the Sustainable Development Goals (SDGs). After the intervention and the implementation of an activity in a Basic Education school, the participants completed a semi-structured self-report questionnaire. The data were analyzed using a frequency and interpretive-constructive approach, identifying positive perceptions regarding Content Knowledge and Pedagogical Knowledge. However, this did not necessarily lead to the perception of strong PCK due to the use of technologies. Nevertheless, the workshop allowed for the development of scientific content related to the SDGs and the enhancement of pedagogical skills through PIBID, which could eventually become part of the PCK of future teachers.
Downloads
References
ARRIGO, V. et al. Desenvolvimento do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK) de uma licencianda em Química no Estágio Supervisionado. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 38, p. e33826, 2022. https://doi.org/10.1590/0102-469833826
AUTORES, 2024.
BRUCHÊZ, A. et al. Metodologia de pesquisa de dissertações sobre inovação: análise bibliométrica. Desafio on line, Caxias do Sul-RS, v. 6, n. 1, 2018.
CASTRO, P. M. A. O PIBID/Química da UFABC e os reflexos nos conhecimentos docentes de seus graduandos. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática). Universidade Federal do ABC, Santo André, 2016.
BEDIN, E.; CLEOPHAS, M. G. An investigative study on teachers' level of expertise on the triad science-pedagogy-technology: evaluating Chemistry classrooms during the pandemic. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, p. e22038, 2022. https://doi.org/10.1590/1516-731320220038
DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo Intervenção Pedagógica. Cadernos de Educação, v. 45, p. 57-67, 2013. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i45.3822
DUNKER, E. B.; BEDIN, E. A mobilização do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo por meio da metodologia Dicumba: possíveis aproximações. Educação Química en Punto de Vista, v. 5, n. 2, 2021. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/eqpv/article/view/2914. Acesso em: 22 de out. 2024.
FERNANDEZ, C. Revisitando a Base de Conhecimentos e o Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK) de professores de Ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, p. 500-528, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170211
FREIRE, L. I. F.; FERNANDEZ, C. Professores novatos de Química e o desenvolvimento do PCK de oxidorredução: influências da formação inicial. Educación Química, v. 25, n. 3, p. 312-324, 2014. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70547-6
GALESKI, H. R.; BEDIN, E. Oficina pedagógica formativa e a transição pelos níveis macroscópico, simbólico e microscópico. Revista Intersaberes, p. e24tl4003-e24tl4003, 2024. Disponível: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/2579. Acesso em: 24 out. 2024.
GOMES, F. P. Curso de estatística experimental. 11ª. Ed. São Paulo: Livraria Nobel S. A., p. 430, 1985.
GONZÁLEZ-REY, F. L. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. Editora Pioneira Thomson Learning, 2005.
GROSSMAN, P. The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. Nova York: Teachers College Press, 1990.
LIMA, F. B.; SANTOS, L. M. F. dos. Relação escola-universidade: realizações e perspectivas para o futuro. Encontro Nacional de Ensino de Biologia, Fortaleza: UECE, 2020.
MACHADO, F.; BEDIN, E. Peer Instruction e Just-in-Time Teaching e suas atribuições ao Ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 3, n. 2, 2020. https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i2.10736
MAGNUSSON, S.; KRAJCIK, J.; BORKO, H. Nature, Sources, and Development of Pedagogical Content Knowledge for Science Teaching. GESS-NEWSOME, J.; LEDERMAN, N. (ed.). Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1999.
MENEZES, H. Z.; MINILLO, X. K. Pesquisa e extensão como contribuição da universidade na implementação dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) no Brasil. Meridiano 47, v. 18, p. 1-16, 2017.
MISHRA, P.; KOEHLER, M. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, Nova York, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
MORINE-DERSHIMER, G.; KENT, T. The complex nature and sources of teachers' pedagogical knowledge. Examining pedagogical content knowledge/Kluwer, 1999.
ROLLNICK, M. et al. The place of subject matter knowledge in pedagogical content knowledge: A case study of South African teachers teaching the amount of substance and chemical equilibrium. International journal of science education, v. 30, n. 10, p. 1365-1387, 2008. https://doi.org/10.1080/09500690802187025
SILVA, A. S.; BEDIN, E. Estudo Secundário: Estado do Conhecimento sobre PCK de Professores de Química em trabalhos da BDTD. Revista Prática Docente, Confresa, v. 7, n. 1, p. e026-e026, 2022. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e026.id1350
SILVA JÚNIOR, C. A. et al. Desenvolvimento sustentável e curricularização da extensão: Impactos de uma ação extensionista virtual em Química durante a pandemia do Covid-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 7, p. e6811729616-e6811729616, 2022. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i7.29616
SIQUEIRA, L. E. de; BEDIN, E. Da Teoria ao Planejamento: Oficina Formativa e a dimensão do perfil teórico Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo. REAMEC: Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 11, n. 1, p. e23094-e23094, 2023. https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16304
SHULMAN, L. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. https://doi.org/10.3102/0013189X01500200
SHULMAN, L. Knowledge and Teaching: Foundations of a New Reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
UNESCO. Educação para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável: Objetivos de Aprendizagem. Paris: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso: 24 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos encaminhados para publição na revista ITINERARIUS REFLECTIONIS deverão ser originais e não publicados ou propostos para tal fim em outra revista. Aceitam-se artigos escritos em Português, Espanhol e Inglês. A revista ITINERARIUS REFLECTIONIS se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais não serão enviadas aos autores. Texto sobre Copyright do conteúdo da Revista.