Pedagogical Content Knowledge based on the Sustainable Development Goals

Perceptions of Pre-Service Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i2.77000

Keywords:

Teacher perceptions, training workshops, chemistry teaching

Abstract

Developing strong Pedagogical Content Knowledge (PCK) during initial teacher training is an effective way to enable pre-service teachers to plan and implement teaching and learning practices. For this, it is essential to create spaces that foster a connection between content and pedagogical skills, such as the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID). This applied research, with a descriptive objective and a qualitative-quantitative approach, aimed to analyze the perceptions of pre-service teachers participating in the PIBID/Chemistry subproject regarding the development of PCK, based on a training workshop on the Sustainable Development Goals (SDGs). After the intervention and the implementation of an activity in a Basic Education school, the participants completed a semi-structured self-report questionnaire. The data were analyzed using a frequency and interpretive-constructive approach, identifying positive perceptions regarding Content Knowledge and Pedagogical Knowledge. However, this did not necessarily lead to the perception of strong PCK due to the use of technologies. Nevertheless, the workshop allowed for the development of scientific content related to the SDGs and the enhancement of pedagogical skills through PIBID, which could eventually become part of the PCK of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Shibukawa Gasparini, Universidade Federal do Paraná

Mestrando em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciado em Química pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Foi bolsista PROEC/UFPR (entre julho e dezembro de 2021) no projeto de extensão “Ciência e Arte no FiBrA” e bolsista IC/CNPq (entre setembro de 2022 e agosto de 2023) no projeto de pesquisa “Divulgação Científica de Museus de Ciências e Práticas Educativas para o Desenvolvimento Sustentável”. Desde setembro de 2023, e bolsista IC/Fundação Araucária no projeto de pesquisa “Conhecimento Pedagógico do Conteúdo: um caso específico no PIBID/Química”.

Everton Bedin, UFRGS Colégio Bom Jesus

Licenciado em Química - UPF

Especialista em TICs na Educação - FURG

Mestre em Educação Química - UFU

Doutor em Educação em Ciências - UFRGS

Eduardo Miranda do Nascimento, Universidade Federal do Paraná

Graduando no curso de Química pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Faz iniciação científica no Laboratório de Sensores Eletroquímicos (LabSensE). Atualmente é aluno bolsista de Iniciação Científica no Grupo de Estudos Holísticos Multimodais em Educação em Ciências (GEHMEC). Também participa do Centro Acadêmico de Química (CAQuí) como coordenador de secretária.

Aline Lubyi, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda e Mestra em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, 2022). Tem interesse em pesquisas nos temas: atividades lúdicas, formação docente, interdisciplinaridade e metodologias de ensino.

References

ARRIGO, V. et al. Desenvolvimento do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK) de uma licencianda em Química no Estágio Supervisionado. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 38, p. e33826, 2022. https://doi.org/10.1590/0102-469833826

AUTORES, 2024.

BRUCHÊZ, A. et al. Metodologia de pesquisa de dissertações sobre inovação: análise bibliométrica. Desafio on line, Caxias do Sul-RS, v. 6, n. 1, 2018.

CASTRO, P. M. A. O PIBID/Química da UFABC e os reflexos nos conhecimentos docentes de seus graduandos. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática). Universidade Federal do ABC, Santo André, 2016.

BEDIN, E.; CLEOPHAS, M. G. An investigative study on teachers' level of expertise on the triad science-pedagogy-technology: evaluating Chemistry classrooms during the pandemic. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, p. e22038, 2022. https://doi.org/10.1590/1516-731320220038

DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo Intervenção Pedagógica. Cadernos de Educação, v. 45, p. 57-67, 2013. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i45.3822

DUNKER, E. B.; BEDIN, E. A mobilização do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo por meio da metodologia Dicumba: possíveis aproximações. Educação Química en Punto de Vista, v. 5, n. 2, 2021. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/eqpv/article/view/2914. Acesso em: 22 de out. 2024.

FERNANDEZ, C. Revisitando a Base de Conhecimentos e o Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK) de professores de Ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, p. 500-528, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170211

FREIRE, L. I. F.; FERNANDEZ, C. Professores novatos de Química e o desenvolvimento do PCK de oxidorredução: influências da formação inicial. Educación Química, v. 25, n. 3, p. 312-324, 2014. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70547-6

GALESKI, H. R.; BEDIN, E. Oficina pedagógica formativa e a transição pelos níveis macroscópico, simbólico e microscópico. Revista Intersaberes, p. e24tl4003-e24tl4003, 2024. Disponível: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/2579. Acesso em: 24 out. 2024.

GOMES, F. P. Curso de estatística experimental. 11ª. Ed. São Paulo: Livraria Nobel S. A., p. 430, 1985.

GONZÁLEZ-REY, F. L. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. Editora Pioneira Thomson Learning, 2005.

GROSSMAN, P. The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. Nova York: Teachers College Press, 1990.

LIMA, F. B.; SANTOS, L. M. F. dos. Relação escola-universidade: realizações e perspectivas para o futuro. Encontro Nacional de Ensino de Biologia, Fortaleza: UECE, 2020.

MACHADO, F.; BEDIN, E. Peer Instruction e Just-in-Time Teaching e suas atribuições ao Ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 3, n. 2, 2020. https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i2.10736

MAGNUSSON, S.; KRAJCIK, J.; BORKO, H. Nature, Sources, and Development of Pedagogical Content Knowledge for Science Teaching. GESS-NEWSOME, J.; LEDERMAN, N. (ed.). Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1999.

MENEZES, H. Z.; MINILLO, X. K. Pesquisa e extensão como contribuição da universidade na implementação dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) no Brasil. Meridiano 47, v. 18, p. 1-16, 2017.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, Nova York, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

MORINE-DERSHIMER, G.; KENT, T. The complex nature and sources of teachers' pedagogical knowledge. Examining pedagogical content knowledge/Kluwer, 1999.

ROLLNICK, M. et al. The place of subject matter knowledge in pedagogical content knowledge: A case study of South African teachers teaching the amount of substance and chemical equilibrium. International journal of science education, v. 30, n. 10, p. 1365-1387, 2008. https://doi.org/10.1080/09500690802187025

SILVA, A. S.; BEDIN, E. Estudo Secundário: Estado do Conhecimento sobre PCK de Professores de Química em trabalhos da BDTD. Revista Prática Docente, Confresa, v. 7, n. 1, p. e026-e026, 2022. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e026.id1350

SILVA JÚNIOR, C. A. et al. Desenvolvimento sustentável e curricularização da extensão: Impactos de uma ação extensionista virtual em Química durante a pandemia do Covid-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 7, p. e6811729616-e6811729616, 2022. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i7.29616

SIQUEIRA, L. E. de; BEDIN, E. Da Teoria ao Planejamento: Oficina Formativa e a dimensão do perfil teórico Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo. REAMEC: Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 11, n. 1, p. e23094-e23094, 2023. https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16304

SHULMAN, L. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. https://doi.org/10.3102/0013189X01500200

SHULMAN, L. Knowledge and Teaching: Foundations of a New Reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

UNESCO. Educação para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável: Objetivos de Aprendizagem. Paris: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso: 24 out. 2024.

Published

2024-05-10

How to Cite

GASPARINI, Felipe Shibukawa; BEDIN, Everton; NASCIMENTO, Eduardo Miranda do; LUBYI, Aline. Pedagogical Content Knowledge based on the Sustainable Development Goals: Perceptions of Pre-Service Teachers. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 20, n. 2, p. 18, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i2.77000. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/77000. Acesso em: 12 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres