Memórias de um professor de matemática em escolas rurais no sul de Mato Grosso (1968-1978)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i2.76932

Keywords:

Escolas rurais, Ensino de matemática, Sul de Mato Grosso

Abstract

 

This article aims to analyze the memories of a rural school teacher who worked in the south of Mato Grosso, in areas marked by recent colonization, in the municipality of Dourados, during the period from 1968 to 1978. To this end, it seeks to analyze from his memories how the teaching of school subjects was conducted in the rural institution, focusing mainly on the teaching of Mathematics. This is a study linked to the history of the teaching profession, the history of rural education, and methodologically oriented towards Oral History, as it analyzes the teacher's memories through an interview. The results showed that despite all the difficulties faced in rural schools located in the municipality of Dourados, ranging from physical conditions to the lack of teaching materials for the work of teachers, this teacher played an important role in the teaching of school subjects in this locality. However, this teacher managed to reflect on his practices and develop work focused on the teaching of school subjects, relating daily issues and experimentation. The memories of teacher Mário Yoshida, regarding the teaching of Mathematics, are ordinary examples of the knowledge and practices of teachers in a specific period in a rural area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucélia da Silva Cavalcanti, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD

Mestre em Educação pelo programa de pós-graduação da Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD. Membro do grupo de pesquisa GEPHEMES (Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação, Memória e Sociedade), desde 2018.  lu.cavalcanti@outlook.com

Alessandra Cristina Furtado, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD

Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. É bolsista de produtividade em pesquisa 2. Líder do GEPHEMES (Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação, Memória e Sociedade), desde 2010. alessandra_furtad@yahoo.com.br

Edvonete Souza de Alencar, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Educação Matemática pela PUC- SP (2016). Atualmente é Professora Adjunta (nível III) do Magistério Superior na Universidade de Brasília -Faculdade de Educação (2024). Líder do Grupo Teia de Pesquisas em Educação Matemática (TeiaMat).E-mail: edvonete.s.alencar@hotmail.com

References

ARAKAKI, Suzana. Dourados: memórias e representações de 1964. Dourados: Editora UEMS, 2008.

BOSI, Ecléa. O Tempo Vivo da Memória: Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial. 2. ed. 2003.

CHARTIER, Roger. Introdução. Por uma sociologia histórica das práticas culturais. In:

CHARTIER, Roger. A História Cultural entre práticas e representações. Col. Memória e

sociedade. Trad. Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. Japoneses em São Paulo: desafios da educação na nova terra. In: KISHIMOTO, T. M.; DEMARTINI, Z. de B. F. (Org.). Educação e cultura: Brasil e Japão. São Paulo; Editora da USP, 2012.

FURTADO, A. C. Escolarização e Colonização no Sul de Mato Grosso: as escolas primárias

rurais das antigas áreas da Marcha para o Oeste (1948-1974). In: Anais do IX Congresso

Brasileiro de História da Educação: História da Educação, Global, Nacional e Regional,

Disponível em: < http://www.sbhe.org.br/anais-cbhe>. Acesso em: 21 de setembro de

GRESSLER, Lori. Alice; SWENSSON, Lauro Joppert. Aspectos históricos do povoamento e da colonização do Estado de Mato Grosso do Sul. 1988.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MATO GROSSO. Mensagem apresentada pelo Interventor Federal Júlio Strubing Muller ao Excelentíssimo Presidente da República Sr. Dr. Getúlio Vargas, em 1942. Imprensa Oficial. Cuiabá, 1942. Arquivo Público de Mato Grosso Centro de Documentação Regional da Universidade Federal da Grande Dourados.

MEIHY, José Carlos Sebe B.; HOLANDA, Fabíola. Manual de História Oral: como fazer, como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

NÓVOA, A. Formação de Professores e profissão docente. In A. Nóvoa (coord.) Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

OLIVEIRA, Benícia Couto de. (Org.). Histórias que (re) contam história: análise do povoamento, colonização e reforma agrária do sul de Mato Grosso do Sul. Dourados: Ed. UFGD, 2013.

_______. A política de colonização do Estado Novo em Mato Grosso (1937-1945). 1999. 255f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Assis, SP, 1999.

OLIVEIRA, Carlos Edinei. Fronteiras diversas em regiões de colonização recente de Mato Grosso: Tangará da Serra, Campo Novo do Parecis e Sapezal. In: Revista História e Diversidade, Cáceres-MT, v. 9, n. 1, p. 74-95, 2017.

PONCIANO, Nilton Paulo. Fronteira, religião, cidade: o papel da Igreja Católica no processo de organização social-espacial de Fátima do Sul/MS (1943-1965). FCL/UNESP, Assis, 2006.

QUEIROZ, Paulo Roberto Cimó. Articulação econômica e vias de comunicação do antigo sul de Mato Grosso (século XIX e XX). In: LAMOSO, Lisandra P. (Org.). Transporte e políticas públicas em Mato Grosso do Sul. Dourados, MS: Editora da UFGD, 2008. p. 15-75.

SARAT, Magda. Histórias de estrangeiros no Brasil: infância, memória e educação. Tese Doutorado em Educação -Unimep, Piracicaba, 2004.

SARAT, Magda; SANTOS, Reinaldo. História Oral como fonte: apontamentos metodológicos e técnicos da pesquisa. In: COSTA, Juvenal; MELO, Joaquim José Pereira; FABIANO, Luiz Hermenegildo (Orgs). Fontes e métodos em história da educação. Dourados, MS: Ed UFGD, 2010.

SANTOS, Caroline; BATTISTI, Isabel Koltermann. Caracterização do Ensino de matemática na década de 60: algumas reflexões. XVIII Jornada de extensão 2017.

THOMPSON, Paul. A Voz do Passado. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Osvaldo Sangiorgi e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. Revista Diálogo Educacional., Curitiba, v. 8, n. 25, p. 583-613, set./dez. 2008.

VIDAL, Diana Gonçalves. Escola nova e processo educativo. In: 500 anos de educação no Brasil, 2000.

VIDAL, Diana Gonçalves. Cinema, Laboratórios, Ciências Físicas e Escola Nova. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 89, p. 24-28, maio 1994. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/900. Acesso em: 2 set. 2021.

FONTE ORAL

Entrevista

MÁRIO YOSHIDA. (junho 2019). Entrevista concedida a Lucélia da Silva Cavalcanti. Fátima do Sul-MS, 2019.

Published

2024-05-10

How to Cite

CAVALCANTI, Lucélia da Silva; FURTADO, Alessandra Cristina; ALENCAR, Edvonete Souza de. Memórias de um professor de matemática em escolas rurais no sul de Mato Grosso (1968-1978). Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 20, n. 2, p. 17, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i2.76932. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/76932. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres