Ensino e alfabetização (científica) para a autonomia: estudos do pensamento político pedagógico de Jean-Jacques Rousseau.

Authors

  • Marília Karine de Almeida Rodrigues
  • Nayara Alves Silva Mendes Vilela de Sousa Brito
  • José Silvio de Oliveira
  • Edson de Sousa Brito UFJ - Universidade Federal de Jataí https://orcid.org/0000-0001-5377-8949

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v19i1.74725

Abstract

This text focuses on the study of the book Emilio, authored by Jean-Jacques Rousseau, and contributions to Education and Scientific Literacy. In the book Emilio, education aims to form the free human being, as well as to form for freedom, respecting the phases of the natural constitution of the human being. The work is based on treating children freely, respecting their basic needs. The theme is justified in view of the teacher education aiming at the contributions of Rousseau's thought, on the education and literacy of the child. As a problematization, it is questioned what literacy is and how it should be carried out according to the educational theory of Jean-Jacques Rousseau. The aim is to understand how the idea of ​​autonomy proposed in literacy in the author's thinking occurs. To develop this work, the bibliographic research methodology was used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edson de Sousa Brito, UFJ - Universidade Federal de Jataí

Doutor em Educação (PUC-GO). Professor Adjunto I da Universidade Federal de Jataí. Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Goiás. Foi membro da comissão assessora de área do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), professor pesquisador da Universidade Federal de Jataí e pesquisador da Universidade Federal de Goiás. É coordenador do grupo de pesquisa Educação e filosofia política: estudos em Jean-Jacques Rousseau. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Filosofia jurídica, atuando principalmente nos seguintes temas: direitos humanos, educação, ética, filosofia e direito. Professor da área de Fundamentos da Educação atuando nas disciplinas de Filosofia da Educação, Filosofia e Corporeidade e Filosofia da Ciência. Atua na linha de pesquisa que estuda a Filosofia Política e Educacional de Jean-Jacques Rousseau. Contato - edsonbrito@ufg.br.

Published

2024-09-05

How to Cite

RODRIGUES , Marília Karine de Almeida; BRITO, Nayara Alves Silva Mendes Vilela de Sousa; OLIVEIRA, José Silvio de; BRITO, Edson de Sousa. Ensino e alfabetização (científica) para a autonomia: estudos do pensamento político pedagógico de Jean-Jacques Rousseau. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 19, n. 1, 2024. DOI: 10.69843/rir.v19i1.74725. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/74725. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres