As reestruturações do sistema produtivo e a educação escolar

a formação do novo sujeito coletivo sob o lema do “aprender a aprender”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v18i2.71207

Abstract

This text aims to analyze the processes of productive restructuring and its influence on school education. Therefore, it is highlighted how the transformations of the productive system, Taylorism-Fordism and Toyotism, brought new demands for the formation of the modern worker, synthesized by the motto of learning to learn. In the final considerations, it is highlighted that the contemporary educational discourse is loaded with neoliberal ideologies that try to make the school an arm of the current productive system, demanding from civil society a position contrary to this setback.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Barbosa Guimarães, Universidade Federal de Jataí

Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (2019). Licenciatura em Pedagogia pelo Instituto de Educação Superior de Brasília (2020).

Published

2022-04-01

How to Cite

GUIMARÃES, Gabriela Barbosa; HOLANDA, George Ivan da Silva. As reestruturações do sistema produtivo e a educação escolar: a formação do novo sujeito coletivo sob o lema do “aprender a aprender”. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 18, n. 2, p. 1–10, 2022. DOI: 10.69843/rir.v18i2.71207. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/71207. Acesso em: 12 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres