Currículo na Educação Infantil e a emergência de teorização negra para o trabalho pedagógico com as infâncias

Authors

  • Camila Machado de Lima Colégio Pedro II
  • Geisa Ferreira do Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v18i3.69722

Abstract

Curriculum in Early Childhood Education and the emergence of black theorization for pedagogical work with childhood

ABSTRACT: This article aims to broaden the debate on the importance of education for ethnic-racial relations in early childhood education and offer triggers that enable the construction of strategies to face racism in the school context. A theoretical-practical reflection that starts from our educational experiences, as black teachers and researchers who study childhoods and blackness, and from the theoretical contribution of black epistemologies necessary to reconstruct the educational process with Law 10.639/03. We affirm, from the Studies of Daily Life, the school space as an important environment in the construction of subjectivities and we bring possible paths for the creation of anti-racist and blackened practices. Therefore, inspired by Afro-Brazilian civilizing values, we risked words, meanings and educational bets in drawing a tour of children's thoughts to denigrate education and its relationships.

Keywords: Child education. Curriculum. Black epistemology.

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Author Biographies

Camila Machado de Lima, Colégio Pedro II

Doutora e Mestre em Educação pela UNIRIO. Professora de Educação Infantil no Colégio Pedro II (Rio de Janeiro/Brasil), integrante do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (NEABI) da mesma instituição e da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiências (Rede Formad - UNIRIO). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, relações étnico-raciais e formação docente, desenvolvendo cursos, oficinas e formações relacionadas a Lei 10.639/2003.

Geisa Ferreira do Nascimento

Pedagoga. Mestre em Educação pela UNIRIO. Especialista em Corpo, Diferença e Educação pela Faculdade Angel Vianna. Atualmente é educadora do Coletivo de educação Casa Escola, do qual é uma das idealizadoras e compõe a equipe de coordenação pedagógica da Jangada Escola.
Realiza oficinas e rodas de conversas na temática das relações étnico-raciais onde aborda: a aplicação da lei 10639/03; a importância das epistemologias negras nas diversas áreas do conhecimento; o estudo e construção de práticas educativas inspiradas nos valores civilizatórios afro-brasileiros (de Azoilda Loretto da Trindade). Participa do grupo de estudos e pesquisas DEGENERA (Desconstrução de Gêneros) na UERJ .

Published

2022-12-18

How to Cite

MACHADO DE LIMA, Camila; FERREIRA DO NASCIMENTO, Geisa. Currículo na Educação Infantil e a emergência de teorização negra para o trabalho pedagógico com as infâncias. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 18, n. 3, p. 01–20, 2022. DOI: 10.5216/rir.v18i3.69722. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/69722. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Infâncias e crianças: diálogos com relações étnicos-raciais