Education in the new coronavirus pandemic: an exceptionality or a priority?

uma excepcionalidade ou uma prioridade?

Authors

  • Simone Gomes Firmino Instituto Federal Goiano
  • Gustavo Ferreira Instituto Federal Goiano

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65388

Abstract

The inability of the Brazilian Federal Government covers all areas such as social, cultural, public health, economy and education. Economy has become more important than saving lives and the capitalism’s perversity makes a legal struggle among economy areas and public authorities. It is important to discuss the access to Digital Information and Communication Technologies (DICTs) since they are the main connecting resources among teachers and students. Besides, they work as way of implementing a distance pedagogical practice which was imposed by the social isolation. As a central argument, this article seeks to highlight how the public education policies, directed to the COVID-19 pandemic confrontation, don’t take into account the unequal reality of access to the DICTs as well as social, economical and cultural goods of teachers and students from the Brazilian education systems. Therefore, we aim to understand how those emergency public education policies tend to disregard that context inside the national scenario and what are the consequences to teaching and learning.

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Author Biographies

Simone Gomes Firmino, Instituto Federal Goiano

Licenciada em Ciências Biológicas, Mestra e doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás - Brasil. Professora no Instituto Federal Goiano - Campus Ceres - Goiás. Membro do grupo de pesquisa - Papagaios vermelhos - Grupo de Estudos da Teoria Histórico-cultural - UFG. Atua em estudos e investigações da área de Biologia Geral, Ensino de Ciências e Biologia, Formação de Professores, Epistemologia da Ciência, Gênero e Educação para a Sexualidade.

Gustavo Ferreira, Instituto Federal Goiano

Sou professor do Instituto Federal Goiano - Campus Ceres-GO, atuando na formação de professores da Licenciatura em Ciências Biológicas e no nível médio. Sou doutorando em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Brasília (PPGEduC/UnB). Mestre em Educação e Licenciado/Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia. Tenho experiências em Educação em Ciências, especificamente em formação de professores de Ciências e Biologia e no Ensino das Ciências da Natureza. Estou como diretor da Regional IV da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), biênio 2019-2021. Fui avaliador das coleções de Ciências da Natureza submetidas ao PNLD 2017.

Published

2020-10-27

How to Cite

GOMES FIRMINO, Simone; FERREIRA, Gustavo. Education in the new coronavirus pandemic: an exceptionality or a priority? uma excepcionalidade ou uma prioridade?. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 1, p. 01–24, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i1.65388. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/65388. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Educação Brasileira e a Ead no contexto pandêmico da Covid- 19: perspectivas e d