Perspectiva teórica e histórica da resolução de problemas no ensino de matemática nos anos iniciais

Authors

  • Joice Silva Mundim Guimarães Universidade Federal de Uberlândia (UFU),Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, joicemmundim@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-7427-1450
  • Guilherme Saramago de Oliveira Universidade Federal de Uberlândia(UFU), Uberlândia, Minas Geral, Brasil, gs.oliveira@ufu.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v17i2.62890

Abstract

This research is part of the PhD dissertation in Education, entitled “Teachers' Conceptions about Problem Solving, institutionally linked to the Graduate Program in Education (PPGED) by the Federal University of Uberlândia (UFU). The study in question sought to delineate the historical and theoretical framework on Problem Solving (PR) as a methodology, bringing the main theories and also proposing PR from the davydoviana perspective. The methodological approach was qualitative research, with the consequences of theoretical research. After the presentation of the main theories of PR, we used Davydov's theory, which proposes a teaching-learning-development process of mathematical content based on the study activity that marks the formation of the student's theoretical thinking. PR, in Davydov's perspective, is addressed in the student's study activity, which, based on the situations of difficulty proposed by the teacher, is involved with solving problems in the development of tasks. Davydov's proposal focuses on the appropriation of mathematical content and the development of PR is based on validated scientific aspects for the development of the subject. Davydov's perspective differs from other PR theories, as he presents the concern with the appropriation of concepts and the formation of theoretical thinking. We clarify that the PR in this research, before any action, prioritizes the trajectory that is taken before and during the resolution of the problem, since this line uses the contents and scientific foundations, which really matters for the training of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Silva Mundim Guimarães, Universidade Federal de Uberlândia (UFU),Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, joicemmundim@hotmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (2011). Especialização em Docência na Educação Infantil e Séries Iniciais pela Universidade Cândido Mendes (2012). Especialização em Psicopedagogia e Educação Especial pela Universidade Cândido Mendes (2013). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2015). Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2019). Atualmente é professora da área de Educação Especial na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia - ESEBA / UFU.

Guilherme Saramago de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia(UFU), Uberlândia, Minas Geral, Brasil, gs.oliveira@ufu.br

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (1986). Graduado em Direito pela Universidade Federal de Uberlândia (1991 - OAB/MG 82057). Graduado em Matemática pela Universidade de Uberaba (2009). Mestre em Ensino Superior pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1997). Mestre em Inovação e Sistemas Educativos pela Universidade Autônoma de Barcelona (1999). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2009). Professor Associado da Universidade Federal de Uberlândia, lotado na Faculdade de Educação - FACED/UFU - onde desenvolve ações de Ensino, Pesquisa, Extensão e Administração, na Graduação e nos Programas de Pós-Graduação Acadêmico (mestrado e doutorado) e Profissional (mestrado). É Diretor de Ensino da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade Federal de Uberlândia. Compõe o quadro de avaliadores de cursos superiores presenciais e a distância do INEP/MEC. Atuou como Professor da Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio. Exerceu as funções de Supervisão Escolar e Direção de Escola de Educação Básica. Foi Assessor Técnico Pedagógico da Secretaria Municipal de Educação e Secretário Municipal de Educação Interino - Uberlândia MG. Tem experiência Acadêmica e Profissional na Educação Escolar e Educação Não-Escolar, atuando, principalmente, nas seguintes temáticas: Docência Universitária, Direito Constitucional e Administrativo, Direito Educacional, Educação Matemática, Formação de Professores, Educação Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Médio, Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica, Políticas Educacionais, Ensino Aprendizagem, Metodologias de Ensino, Avaliação, Currículo, Planejamento, Educação a Distância e Educação Empresarial e Organizacional.

Published

2021-01-21

How to Cite

SILVA MUNDIM GUIMARÃES, Joice; SARAMAGO DE OLIVEIRA, Guilherme. Perspectiva teórica e histórica da resolução de problemas no ensino de matemática nos anos iniciais. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 17, n. 2, p. 01–27, 2021. DOI: 10.5216/rir.v17i2.62890. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/62890. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres