Os jogos da família mancala do ensino de matemática nos primeiros anos do ensino fundamental: origens, contextos e aplicações

Authors

  • Anderson Oramisio Santos Universidade Federal de Uberlândia
  • Camila Rezende Oliveira, 34 991479983 UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA
  • Délcio Geraldo da Mata Júnior, 34 991479983 UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i2.58278

Abstract

The present work seeks to reflect on the importance of the use of the African educational games of the Mancala family as a pedagogical resource for the teaching and learning of mathematics. From an attentive review of the literature on the subject we present an analysis on the use of these games observing different experiences, aiming to reflect on the use of mathematical teaching methodologies in the first years of Elementary School, able to enrich the learning processes through of strategies that enable the articulation between mathematical reasoning and the playful, dynamic and interactive dimension of learning. From the guidelines of the National Curricular Parameters (1996) and National Guidelines for Basic Education, indicating that the activities with games can represent an important pedagogical resource in teaching and learning in the first years of Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Oramisio Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Possui Graduação em Estudos Sociais (História e Geografia - Licenciatura de 1º Grau) pelo Centro Universitário do Triângulo(1988) - Graduação em Pedagogia pela Universidade de Guarulhos(1997), com complementação Pedagógica em Educação Infantil e no Magistério dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Faculdade Alfredo Nasser(2010) - Graduação em Geografia (Licenciatura Plena) pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Araguari(2001) , Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade de Educação São Luis - Jaboticabal (2001), Especialização em Supervisão e Inspeção Escolar pela Faculdade Católica de Uberlândia(2008), Especialização em Pedagogia Empresarial pela UNIFENAS(2008) - Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2013). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tópicos Específicos de Educação escolar e não-escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Gestão Escolar, Ensino-Aprendizagem, Metodologias de Ensino, Psicopedagogia, Estágio Supervisionado, Avaliação da Aprendizagem, Ensino Fundamental e Educação Infantil, Ensino Médio, Educação das Relações Étnico Raciais e Educação a Distância Docente da Educação Básica - Docente de Cursos de Especialização Lato Sensu na área da Educação - Uberlândia e Região Tutor de Educação a Distância - CEAD/Universidade Federal de Uberlândia. Professor Conteudista de Cursos de Especialização Lato Sensu na área da Educação - Uberlândia e Região Atualmente Pesquisador e supervisor : PIBID - Universidade Federal de Uberlândia/CAPES-MEC

Camila Rezende Oliveira, 34 991479983, UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA

PhD student in Education, Federal University of Uberlândia (2018 - in progress). Master's Degree in Education - Graduate Program in Education at the Federal University of Uberlândia - Graduate in Letters from the Universidade Paulista de Brasília (2007) - Graduation in Pedagogy from the Federal University of Uberlândia (2010), Post-graduation Lato Sensu in Supervision by Catholic University of Uberlândia (2011), Lato Sensu Postgraduate in Diversity in Basic Education by the Federal University of Uberlândia (2014). Post - Graduation Lato - Sensu in Psychopedagogy by Federal University of Uberlândia (2018 - in progress). Member of the Mathematics Education Research Group - GRUPEM (UFU). She has experience in the area of ??Education, with emphasis on specific topics of school and non-school education, working mainly on the following topics: teacher training, school management, teaching learning, teaching methodology, assessment, early childhood education and basic education, curriculum. She is currently a teacher in the Early Years of Elementary School by the Municipality of Uberlândia - PMU.

Délcio Geraldo da Mata Júnior, 34 991479983, UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA

Graduated in Theology. Graduating in Pedagogy from UNAR. Specialist in Education and Religious Sciences. Professor of the Theology Course of IMP - Uberlândia. Director of elementary school unit - Uberlândia. Works in the following subjects: Mathematics Education. Methodologies of Teaching Mathematics. Teaching and learning in mathematics in the first years of elementary school. Teacher training. Teacher training that teaches Mathematics classes in the first years of elementary school. Educational Processes.

Published

2020-04-04

How to Cite

SANTOS, Anderson Oramisio; OLIVEIRA, Camila Rezende; JÚNIOR, Délcio Geraldo da Mata. Os jogos da família mancala do ensino de matemática nos primeiros anos do ensino fundamental: origens, contextos e aplicações. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 2, p. 01–19, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i2.58278. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/58278. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres