Fundamentos das políticas e legislações educacionais para a educação básica brasileira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i3.76980

Keywords:

Educação Básica.

Abstract

This article consists of a bibliographical research, whose objective is to discuss the foundations of educational policies and legislation for Brazilian basic education. In it, we seek to understand the formation and evolution of the State and analyze its role in the implementation of basic education in Brazil. The understanding of what public policies are and how they are implemented and the presentation of the main norms that systematize Brazilian educational law will also be discussed in this text. The recognition that education is a subjective public right, not only guaranteed by legislation, but by the State, is consolidated through public policies or legal instruments. This understanding gives us the opportunity to organize socially to charge for its implementation, inspection and effectiveness, through a critical view of what is foreseen in them. Society's participation and investment in education are fundamental points for the professional development of teachers and for the implementation of public policies. This can guarantee an effective service to the needs of the educational system and society, promoting quality education and reducing the high rates of illiteracy, school dropout, among other challenges that have been faced in Brazilian schools.

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Author Biography

Valeska Guimarães Rezende da Cunha, Universidade de Uberaba

Doutora em Educação e Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia. Especialista em Educação a Distância pela Universidade Católica de Brasília; em Metodologia do Ensino e aprendizagem de Língua Estrangeira pela Faculdade São Luís e em Educação pela Faculdade Claretianas. Graduada em Tecnologia em Processamento de Dados e Licenciada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba. É professora na Universidade de Uberaba.

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Published

2024-09-10

How to Cite

CUNHA, Isabel Freitas; CUNHA, Valeska Guimarães Rezende da. Fundamentos das políticas e legislações educacionais para a educação básica brasileira. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 20, n. 3, p. 19, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i3.76980. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/76980. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Educação Básica: entre política e o trabalho docente