Políticas de expansão do ensino superior nos governos Fernando Henrique Cardoso, Luiz Inácio Lula da Silva e Dilma Rousseff: reflexões sobre o Prouni, o Reuni e a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia

reflexões sobre o Prouni, o Reuni e a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia

Authors

  • Luciene Lima de Assis Pires Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - CAMPUS JATAÍ, Brasil
  • Denise Lima de Oliveira Institui Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins https://orcid.org/0000-0002-7461-1600

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v19i3.76935

Keywords:

Expansão, interiorização, Prouni, Reuni, Institutos Federais de Educação, Ensino Superior

Abstract

This article discusses the scenario of higher education policies in Brazil, driven by the restructuring of the production system and changes in the relationship between the state and society, which have significantly altered educational policies at all levels, especially in higher education. The text historically covers the governments of Fernando Henrique Cardoso, Luiz Inácio Lula da Silva and Dilma Rousseff, focusing on the measures and/or policies established to promote the expansion and internalization of higher education in Brazil. The more specific object of analysis will be three actions implemented by the Workers' Party government: the University for All Program, the Program to Support Restructuring and Expansion Plans for Federal Universities and the Creation of Federal Institutes of Education, Science and Technology, with the aim of explaining and understanding how these actions impacted on the process of expanding this level of education. This work is based on bibliographical research and also uses data from the Higher Education Census to demonstrate and compare the evolution of this expansion in the three governments and the inclusion of the Federal Institutes in this process. As a result, this study reveals that although there are still many challenges to be overcome in relation to the expansion, internalization and democratization of access to higher education, it is necessary to recognize the set of advances promoted by the Lula and Dilma administrations.

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Author Biography

Luciene Lima de Assis Pires, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - CAMPUS JATAÍ, Brasil

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás (1981), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1997) e doutorado em Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2005). Foi professora na Universidade Federal de Goiás-Campus Jataí no período de 1986 a 2009. É professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Jataí. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professor, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, instituições tecnológicas, formação de professores, políticas educacionais e políticas públicas. Atualmente é Coordenadora operacional do DINTER em Educação entre o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás e a Universidade Federal de Goiás. Atua na extensão coordenando / ministrando um Curso de Formação Continuada para Professores de Sociologia. Dentre os artigos publicados destaca-se: Políticas de educação tecnológica: uma nova institucionalidade para a educação superior (Jornal de Políticas Educacionais UFPR); Trabalho e Flexibilização (Itinerarius Reflexiones-UFG-Jataí); Universidades corporativas: uma nova concepção para o ensino superior (Itinerarius Reflexiones-UFG-Jataí). (Texto informado através do Currículo Lattes)

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Published

2023-08-10

How to Cite

PIRES, Luciene Lima de Assis; LIMA DE OLIVEIRA, Denise. Políticas de expansão do ensino superior nos governos Fernando Henrique Cardoso, Luiz Inácio Lula da Silva e Dilma Rousseff: reflexões sobre o Prouni, o Reuni e a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: reflexões sobre o Prouni, o Reuni e a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 19, n. 3, p. 1–23, 2023. DOI: 10.69843/rir.v19i3.76935. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/76935. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres