Large-scale evaluation:

the Paraná test and the process of commercialization of education in the state of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i1.76912

Keywords:

Prova Paraná, Educação, Avaliação em larga escala, Políticas liberais

Abstract

The present article, which starts from a bibliographical research with a critical-analytical character, presents as its objective a possibility of dialogue regarding large-scale evaluation and its connection with the liberal system, in addition to its purposes and its managerialist perspective. Here we highlight the evaluation in its various aspects, with the state level as its main locus, with the Paraná Test, which reveals paths for the State's educational policies. This Test has been aligned with liberal perspectives that emphasize results to the detriment of the learning process. This assessment has been carried out since 2019, bringing drastic consequences for schools, as it links the imposed curriculum to the tests, having repercussions as a form of control for the formation of the young student working class. By way of results, we propose, with this research, a critical look at this state evaluation method, with a view to the search for quality education, based on science and the theoretical-methodological deepening that underlies criticality. This takes into account that the school cannot be understood as an arena for measuring statistical-marketing projects. The quality of teaching must be disconnected from the business sector's view of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula André, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutoranda do Programa de Pós-Graduaçlão em História, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste.

Pedro Alves, Secretaria Estadual de Educação do Paraná - SEED

Mestre em Ciências Sociais Aplicadas - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

References

ASSIS. L. M. L.; DEITOS, R. A.; DOLLA, M. C. A qualidade da educação versus resultados das avaliações em larga escala: uma breve reflexão. Revista Educere Et Educare, Vol. 15, N. 35, abr./jun., 2020. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/23912> Acesso em: 11 nov. 2023.

DIAS SOBRINHO, J. (2002). Universidade e Avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis - SC: Insular; 2002.

FERRETI, J. C. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Revista Estudos Avançados. 32 (93), mai./ago., 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?lang=pt#> Acesso em: 04 abr. 2024.

FILIPE, F. A.; SILVA, D. S.; COSTA, A. C. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.29, n.112, p. 783-803, jul./set. 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ensaio/a/PbZbjrWHzzQ3Yt4LBFzK6NF# >Acesso em: 30 de mai. 2024.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

GONÇALVES, A. M.; GUERRA, D.; DEITOS, R. A. Avaliação em larga escala e Base Nacional Comum Curricular (BNCC): dimensões da política de contenção e liberação no Brasil. RPGE – Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, p. 891-908, ago. 2020. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14018> Acesso em: 17 jan. 2024.

GENTILI, P. A. A.; SILVA, T. T. Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. Petrópolis: Vozes, 2015.

MACHADO, M. L. O.; PASINI, J. F. S. Prova Paraná e os Desdobramentos do Ensino de História no Ensino Fundamental I. Disponível em: <https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/7059> Acesso em: 23 nov. 2023.

NEVES, L. M. W. Brasil século XXI: propostas educacionais em disputa. In.: LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (orgs.). Liberalismo e educação em debate. São Paulo: Autores Associados, Histedbr, 2007, p. 205-221.

PARANÁ. Ofício Circular nº 007/2019 DEDUC/SEED. Governo do Paraná. Secretaria de Estado da Educação – SEED, Curitiba, 2019.

PARANÁ. Ofício Circular nº 106/2019 DEDUC/SEED. Governo do Paraná. Secretaria de Estado da Educação – SEED, Curitiba, 2019.

PARANÁ. Ofício Circular nº 004/2022 DEDUC/SEED. Governo do Paraná. Secretaria de Estado da Educação – SEED, Curitiba, 2022.

RAMIRES, M. Do que se trata o projeto de terceirização das escolas do Paraná? Brasil de Fato, Curitiba, 25 de maio de 2024. Disponível em <https://www.brasildefatopr.com.br/2024/05/25/do-que-se-trata-o-projeto-de-terceirizacao-das-escolas-do-parana> Acesso em: 29 mai. 2024.

SAVARIS, S. B. Os impactos da prova Paraná em escolas das redes municipal e estadual de educação básica. Dissertação de mestrado. 135f. Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), 2022. Disponível em: <https://tede.unioeste.br/handle/tede/6259> Acesso em: 04 jan. 2024.

SILVA, M. R.; BARBOSA, R. P.; KORBES, C. A reforma do ensino médio no Paraná: dos enunciados da Lei 13.415/17 à regulamentação estadual. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 35, p. 399-417, mai./ago. 2022. Disponível em: <https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view_citation&hl=pt-BR&user=fWvuv4gAAAAJ&citation_for_view=fWvuv4gAAAAJ:8k81kl-MbHgC> Acesso em: 12 dez. 2023.

SHIROMA, E. O.; SCHNEIDER, M. C. Avaliação de desempenho docente: contradições da política-para-poucos-na era do para-todos. Inter-ação (UFG. Impresso), v. 38, p. 89-107, Goiás, 2013.

SOUSA, C. P.; FERREIRA, S. L. Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: um diálogo necessário. Psicol. educ., São Paulo, n. 48, p. 13-23, jun. 2019. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000100003&lng=pt&nrm=iso> Acesso em: 27 mai. 2024.

TEDESCO, A. L.; REBELATTO, D.; TEDESCO, P. N. O processo de avaliação em larga escala e a qualidade social da educação no oeste catarinense: limites e possibilidades. Perspectivas em Políticas Públicas, Belo Horizonte, Vol. XII, Nº 23, p. 61-89, jan/jun 2019. Disponível em: <https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/1048> Acesso em: 06 fev. 2024.

ZANARDINI, J. B. Ontologia e Avaliação da Educação Básica no Brasil (1990-2007). 2008. Tese de Doutorado. 208f. Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

ZANOTTO, M.; SANDRI, S. Avaliação em larga escala e BNCC: estratégias para o gerencialismo na educação. Cascavel: Temas & Matizes, v. 12, n. 23, p. 127-143, jul./dez. 2018. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/21409> Acesso em: 18 jan. 2024.

WITEZE, E.M.; SILVA, R. H. R. Avaliação em larga escala e educação especial inclusiva: o embate entre duas lógicas. Revista Educação Especial, 32, e111/, p. 1-22. 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/39687> Acesso em: 20 dez. 2023.

Published

2024-01-10

How to Cite

ANDRÉ, Ana Paula; ALVES, Pedro. Large-scale evaluation: : the Paraná test and the process of commercialization of education in the state of Paraná. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 20, n. 1, p. 1–14, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i1.76912. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/76912. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres