A modalidade de tênis de mesa e a realidade de um aluno em condição de deficiência da zona rural de um município goiano: um estudo de caso

Authors

  • Reila Campos Guimarães de Araújo Universidade Federal de Jataí (UFJ)
  • Calixto Júnior de Souza Instituto Federal Goiano - Campus Rio Verde
  • Jean Pablo Nery Rede Estadual de Ensino https://orcid.org/0000-0002-6379-8246
  • Ludmila Jayme Borges
  • Alves Silva Secretaria de Estado da Saúde De Goiás

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v19i3.70664

Abstract

The aim of this study was to analyze the influence of table tennis on the development of cognitive, social and educational aspects of students in a condition of disability through a descriptive research, carried out in a city in southwestern Guadean. The target population of the present study consisted of a student in a condition of disability through interviews, because it was observed that within the school context there is an inclusive education follow-up, in which students participate or not having special needs in the same activity, bringing numerous benefits to the physical and mental health of the practitioners, besides improving the quality of life. Thus, the practice of table tennis can help the teacher in the awareness of students, not only in physical education classes, but also in all fields of learning and life. It is concluded that inclusion implies a change of educational perspective, in addition the school is seen as a place of coexistence that allows the student to be continuously overcoming and socializing through the practice of table tennis in school, bringing several benefits such as improvement of reasoning, skills, balance and motor coordination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reila Campos Guimarães de Araújo, Universidade Federal de Jataí (UFJ)

Universidade Federal de Goiás

Departamento: Unidade de Ciências da Saúde - Faculdade de Enfermagem.

Calixto Júnior de Souza , Instituto Federal Goiano - Campus Rio Verde

Doutor em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares (NEPEINTER/IFG) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências (NEPEC/IFG). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Rio Verde

Jean Pablo Nery, Rede Estadual de Ensino

Profissional de Educação Física. Especialista em Formação de Professores e Práticas Educativas. Professor na rede estadual de ensino, Rio Verde – GO

Ludmila Jayme Borges

Mestre em educação pela Universidade Federal de Goiás. Professora na rede estadual de ensino. Docente na UNIBRAS, Rio Verde – GO

Alves Silva , Secretaria de Estado da Saúde De Goiás

Profissional de Educação Física. Especialista em Formação de Professores e Práticas Educativas. Subcoordenador Regional de apoio a Educação Permanente, Regional de Saúde Sudoeste I, Rio Verde – GO

Published

2023-08-10

How to Cite

GUIMARÃES DE ARAÚJO, Reila Campos; JÚNIOR DE SOUZA , Calixto; PABLO NERY, Jean; JAYME BORGES, Ludmila; ALVES SILVA. A modalidade de tênis de mesa e a realidade de um aluno em condição de deficiência da zona rural de um município goiano: um estudo de caso. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 19, n. 3, p. 1–16, 2023. DOI: 10.69843/rir.v19i3.70664. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/70664. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres