O desmantelamento dos cursos de licenciaturas da Universidade Estadual de Goiás ante as políticas autoritárias de governos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v17i4.67331

Abstract

The purpose of this article is to analyze the consequences of the crisis that the State University of Goiás has been facing in recent years, particularly the closing of degree courses. In this context, we present the processes that triggered this crisis and its effects, and also point out how the ENADE (National Student Performance Exam), with its perspectives in the HEI evaluation and qualification process, has contributed to the dismantling of degree courses at the State University of Goiás. For this purpose, we carried out bibliographic and documentary research, a process in which the analyzes of the legislation instituted by UEG and its institutional reports were extremely important. Although the UEG crisis is still an ongoing process, we can infer that the closure of its degree courses has occurred within a context of truculence and authoritarianism, calling into question the autonomy of UEG and, above all, the right to superior education public in the state of Goiás.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francilane Eulália de Souza, Universidade Estadual de Goiás, (UEG), Goiás, Brasil, francilanee@hotmail.com

Graduação em licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (1999). Bacharelado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (2001) e Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (2003). Doutorado em Geografia pela UNESP-Presidente Prudente. Doutorado Sanduich pela Universidade de Alicante- Espanha. Atualmente é titular da Universidade Estadual de Goiás Campus Formosa. Lider do GEPER - Grupo de Estudo e Pesquisa do Espaço Rural. É menbro do Núcleo Estruturante do curso de Geografia da UEG Câmpus Formosa. É mebro da Comissão Interna de Avaliação do Sistema de Cotas- Grupo Negros do Câmpus de Formosa. Tem atuado na área de Geografia, com ênfase em Geografia Agrária e na Geografia escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, campesinato, luta pela terra e estágio supervisionado em Geografia.

Published

2021-10-18

How to Cite

DE SOUZA, Francilane Eulália. O desmantelamento dos cursos de licenciaturas da Universidade Estadual de Goiás ante as políticas autoritárias de governos. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 17, n. 4, p. 01–21, 2021. DOI: 10.5216/rir.v17i4.67331. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/67331. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres