O uso panóptico da COVID 19 na educação:

sentido, postura! Ligue a câmera, ligue os sentidos, desligue o coração, vamos estudar!

Authors

  • Renata Silva Pamplona Instituto Federal De Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde.
  • José Sílvio de Oliveira Universidade Federal de Jataí https://orcid.org/0000-0002-3600-3655

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65970

Abstract

Abstract

This essay aims to analyze the context of remote teaching activities and teacher’s work in Brazil during the coronavirus pandemic (COVID-19), based on the premises of the possible constitution of arrangements, captures, and control of the virtual teaching activity and the consequences of the exclusion of some segments of the Brazilian student population. The methodology is organized in the analytical use of Foucaultian categories, such as the panopticon, relations of power-knowledge, governmentality, biopolitics, dispositive, discourse, and regime of truth. We used the works of Michel Foucault (1982a, 1982b, 1986, 2002a, 2002b, 2008, 2009, 2010, 2012) and Nietzsche (1974, 1998, 2011), among others, as research references. The panopticon and its use, in this context, are understood as a device for monitoring and regulation of the teacher’s and student’s work. The final reflections seek to form a view of strangeness and invitation to resistance in relation to the regimes of built-up truths regarding the actions and purposes carried out within the scope of Brazilian school education during the pandemic crisis of 2020.

 

Keywords: COVID-19 pandemic. Virtual teaching. Panopticon. Power-knowledge relations.

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Author Biographies

Renata Silva Pamplona, Instituto Federal De Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/ UFSCar (2017). Bolsista Capes Estágio Sanduíche na Universidade de Coimbra/Portugal (2014). Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2012). Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal de Goiás (2005). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (2001). Docente no Instituto Federal Goiano/IF Goiano - Campus Rio Verde. Docente no Instituto Federal de Goiás/IFG (2017- 2018)- Campus Jataí. Docente na Universidade Federal de Goiás (2005-2009) - Campus Jataí.  Atua principalmente nos seguintes temas: estudos de gênero; multiplicidades sexuais; sexualidade e educação; currículo; grupos minoritários de resistência; produção da subjetividade, psicologia da educação e Educação.

José Sílvio de Oliveira, Universidade Federal de Jataí

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, bolsa Capes na Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre pelo PPGE na Universidade Federal de Goiás. Pós-grauação em Comunicação Social, Universidade de São Francisco SP Licenciado em Filosofia pela ESESEE/Brusque Santa Catarina, Formado Administração Rural - UFLA - Lavras, MG. Professor Adjunto da UAE/EDU da Universidade Federal de Goiás/REJ. Editor da Revista Itinerarius Reflectionis.oordenador grupo de paideia aristotélica e tomista. Coordenador do Curso de Pedagogia (2005 a 2007) da Regional Jataí. Tem experiência na área de filosofia da educação,  paideia clássica, etica aristotélica, em história da educação com ênfase em cultura e processos educacionais. 

Published

2020-10-27

How to Cite

PAMPLONA, Renata Silva; SÍLVIO DE OLIVEIRA, José. O uso panóptico da COVID 19 na educação: : sentido, postura! Ligue a câmera, ligue os sentidos, desligue o coração, vamos estudar!. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 01–19, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i1.65970. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/65970. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Educação Brasileira e a Ead no contexto pandêmico da Covid- 19: perspectivas e d