Youth and adult education

the student and the context of the pandemic

Authors

  • Luciene Lima de Assis Pires Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - CAMPUS JATAÍ, Brasil
  • Walkíria dos Reis Lima Secretaria de Educação do Estado de Goiás https://orcid.org/0000-0002-6188-0836
  • Paulo Henrique de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65616

Abstract

The education of young people and adults (EJA) has as historical and cultural subjects groups that are generally marginalized from society, with precarious economic conditions, excluded from cultural spaces and goods. This article presents aspects of the reality of an EJA student. This work was developed from interviews with an EJA student. We propose an analysis and reflection on the EJA in a critical perspective from the profile of the EJA student with emphasis on access and permanence at school, expectations, difficulties and facilities faced, study conditions, work and family before and in times of pandemic Covid-19. It was found that the EJA student has difficulties with remote classes. In the studies and reflections carried out, we pointed out the need for a democratic and autonomous pedagogical project to meet the conditions of the EJA public in the educational process for human formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciene Lima de Assis Pires, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - CAMPUS JATAÍ, Brasil

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás (1981), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1997) e doutorado em Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2005). Foi professora na Universidade Federal de Goiás-Campus Jataí no período de 1986 a 2009. É professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Jataí. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professor, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, instituições tecnológicas, formação de professores, políticas educacionais e políticas públicas. Atualmente é Coordenadora operacional do DINTER em Educação entre o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás e a Universidade Federal de Goiás. Atua na extensão coordenando / ministrando um Curso de Formação Continuada para Professores de Sociologia. Dentre os artigos publicados destaca-se: Políticas de educação tecnológica: uma nova institucionalidade para a educação superior (Jornal de Políticas Educacionais UFPR); Trabalho e Flexibilização (Itinerarius Reflexiones-UFG-Jataí); Universidades corporativas: uma nova concepção para o ensino superior (Itinerarius Reflexiones-UFG-Jataí). (Texto informado através do Currículo Lattes)

Published

2020-10-27

How to Cite

PIRES, Luciene Lima de Assis; DOS REIS LIMA, Walkíria; DE SOUZA, Paulo Henrique. Youth and adult education: the student and the context of the pandemic. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 1, p. 01–20, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i1.65616. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/65616. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Educação Brasileira e a Ead no contexto pandêmico da Covid- 19: perspectivas e d