Os impactos do coronavírus no saber fazer docente dos professores do ensino médio integrall

Authors

  • Luciana Aguiar IF Goiano, campus de Rio Verde
  • Rosenilde Nogueira Paniago Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde
  • Fátima Suely Ribeiro Cunha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Morrinhos

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65352

Abstract

This text is an excerpt from a research, which focuses on the teacher´s teaching know-how  of high school education. In the specific case of this article, partial results are presented whose objective was to identify the impacts of the Corona virus Pandemic (COVID-19) on teachers' teacher´s teaching know-how. In view of the social isolation necessary to control the pandemic, in line with the guidelines of the National Health Organization, the Secretary of Education of the State of Goiás, through Resolution CEE / CP n. 02/2020, which provides for the special regime of non-face-to-face classes within the Educational System of the State of Goiás, adopted the format of remote classes, mediated by Digital Technologies of Information and Communication (TDIC). This format is unprecedented for teachers of Basic Education, considering that, before the pandemic, they used DICT only as pedagogical support, especially, through digital tools to assist in the presentation of content. In this qualitative research, the (auto) biographical narratives were used as a data collection procedure, observing the narratives of the researchers, recorded in a field diary, and the narratives of four professors in the areas of Languages, Human Sciences, Life Sciences Nature and Mathematics, collected through interviews. The results indicate that one of the greatest challenges for teachers was to adapt to the needs of remote education, as they did not have the necessary knowledge to understand all the specifics of applications and virtual platforms in the teaching-learning process; another worrying factor was reaching all students, making everyone participate in remote education. It was also noticed that teachers needed to reinvent their teaching skills in the face of challenges with remote classes, acquire new knowledge to deal with the different technological artifacts in the process of mediation of student learning, signaling that the teacher's teaching skills are a constant metamorphosis.

Key words: Remote teaching. Knowing how to teach. Technology-mediated teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosenilde Nogueira Paniago, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde

Doutorado em Ciências da Educação pelo Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal. Possui Mestrado em Educação através do Programa de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso.Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (1999). Licenciatura em Pedagogia pelas Faculdades Claretianas. Atualmente é professora do Instituto Federal Goiano, Campus de Rio Verde, Goiás, onde atua na área de Ensino de Ciências / Formação de Professores. Atuou como coordenadora de gestão institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) de 2011 a 2014. Foi professora da rede pública de Mato Grosso por 17 anos, nos quais atuou como professora da rede e formadora em Educação do Campo no Centro de Formação e Atualização dos Profissionais da Educação (CEFAPRO) do Estado de Mato Grosso, como orientadora do curso de Pedagogia em EAD da Universidade do Estado de Mato Grosso e professora da rede do município de Água Boa. Faz parte do grupo de pesquisa EducAção do Instituto Federal Goiano, do Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho / Portugal e do grupo InvestigaAção da Universidade Federal de Mato Grosso, com pesquisas nas áreas de Educação do Campo, Formação de Professores e Ensino de Ciências.

Fátima Suely Ribeiro Cunha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Morrinhos

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina, mestrado em Sociologia Política e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora de ensino básico, técnico e tecnológico no Instituto Federal Goiano, Campus Morrinhos, vinculada ao departamento de Pedagogia, no qual atua nos cursos de Licenciatura em Pedagogia e Química. Tem experiência na Educação Básica, no campo do ensino e na gestão pedagógica; na docência no ensino superior/formação de professores pela pesquisa, com ênfase em Educação em Ciências e Pedagogia, em especial nos seguintes assuntos: pesquisa participante na educação; Estudos Decoloniais e Interculturalidade; Linguagem e Discurso na educação.

Published

2020-10-27

How to Cite

AGUIAR, Luciana; NOGUEIRA PANIAGO, Rosenilde; RIBEIRO CUNHA, Fátima Suely. Os impactos do coronavírus no saber fazer docente dos professores do ensino médio integrall. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 01–22, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i1.65352. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/65352. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Educação Brasileira e a Ead no contexto pandêmico da Covid- 19: perspectivas e d