Observar, pensar e acolher:

o IFTM em tempos de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65336

Abstract

This study aims to describe the movements of the Federal Institute of Triângulo Mineiro (IFTM), from the regulation of the remote classes in consequence of the pandemic caused by the new coronavirus (Covid-19), and the adopted measures to include students and minimize their difficulties within these processes. To develop this study, we carried out a qualitative analysis, resulting from bibliographic and documental research, starting from official documents that regulate the suspension and substitution of regular classes for remote classes, as well as an institutional survey carried out among the students about their mental health during the times of the pandemic. As a result of the research, IFTM appears to be on the way to transpose the difficulties given by the current pandemic situation, acting amid trials and errors. However, more objective actions carried out under the coordination of NAPNEs and related sectors would be relevant to improve the students’ quality of life during this moment of extreme exception, due to the pandemic of the new coronavirus.

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Author Biographies

Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto, Instituto Federal Goiano (IFGoiano) e Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Uberlândia - Faculdade de Ciências Integradas do Pontal (FACIP), Ituiutaba-MG. Especialista em Instrumentalidade do Serviço Social pela Faculdade Única de Ipatinga-MG. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano), Morrinhos - GO. Servidora pública no Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

Léia Adriana da Silva Santiago , Instituto Federal Goiano

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com estágio pós-doutoral na Universidade Autônoma de Barcelona – Espanha. Professora Titular do Instituto Federal Goiano. Atua no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO

Marco Antônio de Carvalho, Instituto Federal Goiano

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, com pós-doutorado em currículo e formação profissional agrícola pela Universidade Autônoma de Barcelona – Espanha. Professor Titular do Instituto Federal Goiano. Atua no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO

Sangelita Miranda Franco Mariano, Instituto Federal Goiano

Graduação em Pedagogia, Especialização em Docência na Educação Superior, Mestrado em Educação, Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia.

Lílian Gobbi Dutra Medeiros, Instituto Federal Goiano (IFGoiano) e Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

Licenciada em Letras pela Fundação Educacional de Ituiutaba - Universidade do Estado de Minas Gerais UEMG (2007). Especialista em Educação, pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestranda do Programa de Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano IFGoiano. Professora EBTT Português/Inglês - Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, fazendo parte do corpo docente permanente do Instituto Federal do Triângulo Mineiro, campus Ituiutaba - MG. Tem atuação na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

Published

2020-10-27

How to Cite

DE SOUZA OLIVEIRA PAES LEME ALBERTO, Márcia; DA SILVA SANTIAGO , Léia Adriana; DE CARVALHO, Marco Antônio; MIRANDA FRANCO MARIANO, Sangelita; GOBBI DUTRA MEDEIROS, Lílian. Observar, pensar e acolher: : o IFTM em tempos de pandemia . Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 1, p. 01–22, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i1.65336. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/65336. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Educação Brasileira e a Ead no contexto pandêmico da Covid- 19: perspectivas e d