Equoterapia e educação física: estudo de caso com praticante autista

Authors

  • Leandro de Oliveira Silva
  • Joyceane Rezende de Souza Monteiro
  • Sabrina Toffoli Leite Curso de Educação Física Unidade Acadêmica Especial Ciências da Saúde Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i3.63017

Abstract

People with some type of disability undergo some type of therapy to improve their skills and abilities usually with a multidisciplinary team that involves physical therapists, Physical Education professionals, psychologists, pedagogues, among others. Hippotherapy is a therapeutic treatment that includes psychomotor development, educational and behavioral self-knowledge, as well as socialization with activities that associate hippotherapywith dynamics and exercises that stimulate the practitioner to potential development. The role of Physical Education in rehabilitation with this therapy is still little explored. In addition, studying a practitioner who presents characteristics of the autistic spectrum with some difficulties in speech stereotyped movements and problems with living together including with animals, becomes an additional challenge. Evaluate the intervention in hippotherapy, in a case study with an autistic boy, from the perspective of Physical Education. Case study of four equine therapy interventions by a 6-year-old male practitioner with autism, excellent cognitive expression, difficulty in motor coordination, behavioral variations, stereotyped movements (such as walking on tiptoe and moving the hand repeatedly) and the mother accompanies him in the sessions. A weekly subjective evaluation was carried out with the mother and with the responsible Equotherapist of aspects related to the practitioner's evolution. There were improvements in aspects of behavior, anxiety, strength, fear, interaction with animals, stereotyped movements and independence for both evaluators. The presence of playfulness, provided by the Physical Education professional seems to have been fundamental for the evolution of the practitioner in a short period of time, showing a positive reinforcement of the performance of the professional in Physical Education in Hippotherapy.

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Author Biographies

Leandro de Oliveira Silva

Graduando em Bacharelado em Educação Física pela Universidade Federal de Jataí – Goiás. E-mail:leandrolos@outlook.com

Joyceane Rezende de Souza Monteiro

Possui graduação em licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás (1999) e especialização pela universidade salgado de oliveira(2003). Atualmente é professora do centro de ensino especial Érica de Melo Barboza. Tem experiência na área de educação, com ênfase em educação física adaptada. E-mail: joyce_bola@hotmail.com

Sabrina Toffoli Leite, Curso de Educação Física Unidade Acadêmica Especial Ciências da Saúde Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí

Graduação (bacharelado e licenciatura) em Educaçaõ Física pela UNICAMP, Mestrado e Doutorado em Ciência do Desporto, também pela UNICAMP. Atualmente é Professora Adjunta dos cursos de bacharelado e licenciatura em Educação Física, da Unidade Acadêmica Especial em Ciências da Saúde, da Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí, nas disciplinas de Estágio Supervisionado e Educação Física Adaptada. Atua também como docente no curso à distância de Especialização em Educação Física Escolar, na disciplina de Metod. de ensino em educação física adaptada, oferecido pela UFG - Regional Catalão.

Published

2020-04-20

How to Cite

DE OLIVEIRA SILVA, Leandro; REZENDE DE SOUZA MONTEIRO, Joyceane; LEITE, Sabrina Toffoli. Equoterapia e educação física: estudo de caso com praticante autista. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 3, p. 01–24, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i3.63017. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/63017. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Educação Física: Esporte e Saúde