Funções e especificidades da escola pública nos processos inclusivos

Authors

  • Lilian Batista do Nascimento Universidade Federal de Goiás (UFG/ Regional Jataí)
  • Vanderlei Balbino da Costa

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i2.60579

Abstract

ABSTRACT: This article aims to discuss, in a reflective way, the functions and specificities of the public school, in an inclusive perspective. The research problem emphasized in this study generated the following question: why is there still a lack of understanding about the functions and specificities of the public school in relation to inclusive processes? The methodological option was the qualitative research, supported by bibliographic references that provided theoretical support for the accomplishment of the study. The results indicated that in the public school, in an inclusive perspective, there is a lack of understanding regarding its specificity (which is to guarantee to the students a cultural and scientific formation, through education, established in historically defined pedagogical relations). There can be also detected a misunderstanding concerning their role or function (which is to guarantee the student a systematized knowledge, based on teaching). Thus, this function does not become effective for students with special educational needs (SEN), since education is not yet a guaranteed right for all.

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Author Biographies

Lilian Batista do Nascimento, Universidade Federal de Goiás (UFG/ Regional Jataí)

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), especialista em Psicopedagogia e Docência no Ensino Superior pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande (FIVE) e Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás - Regional Jataí (UFG/REJ), Psicopedagoga, atuando na Equoterapia de Rio Verde – Goiás com Pessoas com Necessidades Educativas Especiais (PcNEEs)

Vanderlei Balbino da Costa

Graduado em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), especialista em Administração Escolar e Didática do Ensino Superior (UFMT), Mestre em Educação, Doutor em Educação Especial (UFSCar/SP), Pós-Doutorando em Identidade Profissional do Docente com Deficiência no Ensino Superior (UERJ/RJ 2019). Professor do curso de Pedagogia e Docente no PPGE – UFG - Regional Jataí, Nível Mestrado, atuando na Linha de Pesquisa 2: Políticas Educacionais, Gestão e Formação de Professores.

Published

2020-04-04

How to Cite

NASCIMENTO, Lilian Batista do; COSTA, Vanderlei Balbino da. Funções e especificidades da escola pública nos processos inclusivos. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 2, p. 01–15, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i2.60579. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/60579. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres