Eja: percepção de autonomia dos alunos nas aulas de educação física

Authors

  • Ana Luiza Barbosa Anversa
  • Yedda Maria Caraçato de Souza Universidade Estadual de Maringá
  • Bruna Solera
  • Luciane Arantes da Costa
  • Patric Paludett Flores Universidade Estadual do Paraná
  • Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira
  • Vânia de Fátima Matias Souza Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i3.59078

Abstract

The educational documents advocate the search for an education with a view to training for the autonomy of the subject. Therefore, the present research, of the qualitauantitative type, aimed to analyze how the development of pedagogical work carried out in the field of physical education is perceived by the students of the EJA as an action that supports the development of their autonomy in relation to learning situations. For this, the "Learning Climate Questionnaire" was applied to 150 regularly enrolled students. A high level of perception of autonomy in learning situations was identified, demonstrating that there is an incorporation and / or consolidation of the students' representations and perceptions about the autonomous sense to learn, valuing the relevance of the pedagogical action linked between the teaching contents and the questions social policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luiza Barbosa Anversa

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Professora do curso de Educação Física e Pedagógia do Centro Universitário Metropolitano de Marigá. 

Yedda Maria Caraçato de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá

Bruna Solera

Doutoranda em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. 

Luciane Arantes da Costa

Doutora em Educação Física. Professora do departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá e do Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. 

Patric Paludett Flores, Universidade Estadual do Paraná

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual do Paraná

Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira

Pós Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação em Ciências do Movimento Humano - UFRGS. Professor do Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. 

Vânia de Fátima Matias Souza, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação. Professora do curso de Educação Física e do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEEFE)

Published

2020-04-18

How to Cite

ANVERSA, Ana Luiza Barbosa; DE SOUZA, Yedda Maria Caraçato; SOLERA, Bruna; COSTA, Luciane Arantes da; PALUDETT FLORES, Patric; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; SOUZA, Vânia de Fátima Matias. Eja: percepção de autonomia dos alunos nas aulas de educação física. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 3, p. 01–19, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i3.59078. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/59078. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê de Educação Física: Esporte e Saúde