Escola da Terra: formação continuada para professores da educação do campo

FORMAÇÃO CONTINUADA PARA PROFESSORES DA EDUCAÇÃO DO CAMPO

Authors

  • Marilene Santos Universidade Federal de Sergipe (UFS) Campus Prof. Alberto Carvalho
  • Tereza Simone Santos de Carvalho Universidade Federal de Sergipe
  • Isa Mara Colombo Scarlati Domingues Universidade Federal de Goias (UFG) Regional de Jataí

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i2.57522

Abstract

THE COUNTRYSIDE SCHOOL: CONTINUED FORMATION FOR COUNTRYSIDE EDUCATION TEACHERS

 

The present text purpose is to analyze the contributions of the pilot project Countryside School Sergipe, taking as reference the improvement for teachers of quilombola and multi-serialized education, in quality of action from the Countryside Education National Program (CENP). Therefore, materials produced by the students were analyzed, as well as the themes discussed at the formation process and the purposes of the program itself. The data were studied in light of theoretical reference, which is about the countryside education and the initial and continued formation of teachers. The project has been developed in the course of six months, in 2017/18, with teachers from 14 cities of the Sergipe state, adopting as methodology the Pedagogy of Alternation, witch – in the continued formation of teachers – facilitates the understanding of the link between reality and scientific knowledge. The continued formation intent is strengthen the development of pedagogic proposals and suitable methodologies for the countryside peoples, respecting their specificities and making the schooling more significant. This experience counted on the participation of 340 teachers of the countryside and quilombola education, 09 university graduate students interacting and linking theory and practice in the exchange with basic education teachers, 02 postgraduate students interacting and discussing about the challenges of the primary education – specifically about the quilombola and multi-serialized education. One of the most relevant classes’ results was the elaboration of 54 intervention projects authored by the teachers in formation, consequence of time-university discussions, materialized in time-community in the schools where they teach. The Countryside School Sergipe project development gave the opportunity for relevant processes of exchange and knowledge sharing to happen between the teachers in formation, graduate and postgraduate students – who participated as scholarship students, monitors, trainers, volunteers – and, mostly, made possible the proximity between the community teachers and the reality of the land where they work.

 

Keywords: Multi-serialized Education. Countryside Education. Continued Formation.

 

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Author Biographies

Marilene Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS) Campus Prof. Alberto Carvalho

Professora adjunta da Universidade Federal de Sergipe no Departamento de Educação - Campus Prof. Alberto Carvalho. Realiza estudos de Pós doutoramento na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe - UFS ( 2013), mestra em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos- UNISINOS (2005).Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1996). Vice líder do grupo de pesquisa Educação e Movimentos Sociais - GPEMS. Membro do grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação e Currículo -GEPAC. Tem experiência na área de Educação com ênfase em: Educação do Campo, atuando principalmente nas seguintes áreas: currículo - alfabetização - ensino multisseriado - educação de jovens e adultos, formação de professores, prática de Ensino, política educacional, política pública, cultura., etnomatemática, educação ambiental, história social da criança, literatura infanto-juvenil, gestão educacional e diversidade cultural.

Tereza Simone Santos de Carvalho, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1987), Especialização em Educação Tecnológica - CEFET/MG, Especialização em Competência Pedagógica e Docência Universitária - Faculdade São Luís de França (2008), Especialização em Gestão de Mídias na Educação - Universidade Federal de Sergipe (2009), Especialização em Libras: Educação Inclusiva - Faculdade São Luís de França (2010) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2002). Atualmente é professora da Universidade Federal de Sergipe e doutoranda em Geografia dessa instituição. Foi vice-coordenadora do Observatório Nacional de Educação Especial no Estado de Sergipe. Atuou como membro da coordenação do Programa Escola da Terra no estado de Sergipe (2017-2018). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação infantil, educação inclusiva e surdez, prática docente, currículo e diversidade cultural, tecnologia educacional/Mídias e Educação, pedagogia de projetos e Educação do campo.

Isa Mara Colombo Scarlati Domingues, Universidade Federal de Goias (UFG) Regional de Jataí

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT - Centro Universitário de Rondonópolis (1996), complementação em Gestão Escolar pelo Instituto Superior de São Paulo (2004). Especialização em Psicopedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ (1999) e aperfeiçoamento clínico com a supervisão de Laura Monte Serrat Barbosa (2007). Título de Suficiente Investigadora pela Universidade de Extremadura/UEX (Espanha - 2002), orientador por Juan Manuel Escudero (Universidade de Murcia/UM/Espanha). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso/UFMT (2007), com bolsa CAPES, orientado por Simone Albuquerque da Rocha. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/UFSCar (2013), com bolsa CNPq, orientado por Maria da Graça Nicoletti Mizukami. Estágio de doutoramento na Universidade do Minho/UMinho (Campus Gualtar/Portugal), com bolsa CAPES (2012). Pós-Doutorado na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/UniRio (2018-2019). Membro do grupo de pesquisa InvestigAção (UFMT) e do GPDFIRS (UNESP) - CNPQ. Membro (professor visitante) do Centro de Investigação em Estudos da Criança/CIEC, da Universidade do Minho/UMinho (Campus Gualtar/Portugal). Experiência na área de Educação como docente e gestora: Educação Básica (Educação Infantil e Ensino Fundamental), Ensino Técnico (CEPROTEC), Superior (Graduação e Especialização - FACSUL/CESUR e UNEMAT) e Técnica em Assuntos Educacionais (UFMT). Vem se dedicando aos estudos sobre a aprendizagem e o desenvolvimento profissional de professores por meio de casos de ensino (abordagens narrativa), o uso de ambientes virtuais de aprendizagem, ao ensino e aprendizagem da leitura e da escrita e a literatura infantil. Vinculada como professora dos cursos de licenciaturas e do Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado - cadastramento em 2017) e como pesquisadora da Universidade Federal de Goiás (UFG)/Regional de Jataí - Unidade Acadêmica Especial de Educação (UAE-EDU).

Published

2019-06-09

How to Cite

SANTOS, Marilene; SANTOS DE CARVALHO, Tereza Simone; COLOMBO SCARLATI DOMINGUES, Isa Mara. Escola da Terra: formação continuada para professores da educação do campo: FORMAÇÃO CONTINUADA PARA PROFESSORES DA EDUCAÇÃO DO CAMPO. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 2, p. 01–20, 2019. DOI: 10.5216/rir.v15i2.57522. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/57522. Acesso em: 12 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres