Brincadeiras no parque: Promovendo a saúde infantil por meio do distanciamento tecnológico

Authors

  • Isabella Cristina Batista Camargo Universidade Federal de Jataí,(UFj), Jataí,Goiás, Brasil, isabellacamargo@discente.ufg.br
  • Daniela Baquiega Pessoa Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, danielapessoa59@gmail.com
  • Wigney Júnior Carvalho Gonzaga Universidade Federal de Jataí,(UfJ), Jataí, Goías, Brasil, wigneycarvalho@hotmail.com
  • Darine Sabbadin Lemes Universidade Federal de Jataí,(UFJ),Jataí,Goiás, Brasil, dary_sabbadin@hotmail.com
  • Mariane Cordeiro e Castro Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, marianecordeiroufg@discente.ufg.br
  • Letícia Assis Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, laassis2012@gmail.com
  • Mariane Fernandes Assis Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, fmariane@discente.ufg.br
  • Isabela Macedo Cabral Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, isabelamacedo@discente.ufg.br
  • Anna Lívya da Silva Universidade Federal de Jataí, (UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, AnnaLivyaSilva656@gmail.com
  • Odeony Paulo dos Santos Faculdade Sul-Americana,(FASAM), Brasil, odeonypaulo@gmail.com
  • Cristiane José Borges Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, cristiane_borges@ufg.br
  • Marise Ramos de souza Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, marise@ufg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v17i1.62741

Abstract

The use of communication technologies such as the tablet, smartphone, and other information devices, have become increasingly frequent in the daily lives of children and teenagers, making it difficult to rescue recreational activities and games that promote interaction and communication outside the virtual environment. This study aimed to report the experience of the members of the group pet enfermagem in carrying out health promotion actions, rescuing old games. The health promotion activity was carried out in a municipal park, in a city in the southwest of goiás, and provided a moment of leisure and interaction between the participants, in addition to a time to raise awareness of the limited use of technology in everyday life. Among the participants, 50.5% were female, 43.3% being between 1 and 5 years old. A satisfaction questionnaire was applied to parents or guardians, which showed that the expectations of the target audience were met concerning participation in the educational activity. Thus, it is possible to increasingly improve the activities developed by the pet enfermagem group, taking into account social needs, as well as positively influencing the lives of children, so that they can experience a less technological environment healthily and interactively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabella Cristina Batista Camargo , Universidade Federal de Jataí,(UFj), Jataí,Goiás, Brasil, isabellacamargo@discente.ufg.br

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Daniela Baquiega Pessoa , Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, danielapessoa59@gmail.com

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Wigney Júnior Carvalho Gonzaga, Universidade Federal de Jataí,(UfJ), Jataí, Goías, Brasil, wigneycarvalho@hotmail.com

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Darine Sabbadin Lemes, Universidade Federal de Jataí,(UFJ),Jataí,Goiás, Brasil, dary_sabbadin@hotmail.com

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Mariane Cordeiro e Castro, Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, marianecordeiroufg@discente.ufg.br

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Letícia Assis, Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, laassis2012@gmail.com

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Mariane Fernandes Assis, Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, fmariane@discente.ufg.br

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Isabela Macedo Cabral, Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, isabelamacedo@discente.ufg.br

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem- Jataí

Anna Lívya da Silva, Universidade Federal de Jataí, (UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, AnnaLivyaSilva656@gmail.com

Discente do curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Bolsista do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Odeony Paulo dos Santos, Faculdade Sul-Americana,(FASAM), Brasil, odeonypaulo@gmail.com

Docente do Curso de Enfermagem da Faculdade Sul-Americana

Doutorando em Medicina Tropical e Saúde Pública (IPTSP/UFG)

Cristiane José Borges, Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, cristiane_borges@ufg.br

Profa. Dra. do Curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Colaboradora do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Marise Ramos de souza, Universidade Federal de Jataí,(UFJ), Jataí, Goiás, Brasil, marise@ufg.br

Profa. Dra. do Curso de Enfermagem da Universidade Federal de Jataí

Tutora do Programa de Educação Tutorial/PET Enfermagem Jataí

Published

2020-12-26

How to Cite

BATISTA CAMARGO , Isabella Cristina et al. Brincadeiras no parque: Promovendo a saúde infantil por meio do distanciamento tecnológico. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 17, n. 1, p. 01–13, 2020. DOI: 10.5216/rir.v17i1.62741. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/62741. Acesso em: 9 nov. 2024.