For a teaching of literature from the perspective of ethnic-racial representations

Authors

  • Gislene Barral Felipe da Silva Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal
  • Maria Aparecida Cruz de Oliveira Universidade de Brasília
  • Devair Antônio Fiorotti Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i4.62199

Abstract

The literary literacy in the school would be related mainly to a process of appropriation of the texts in several levels, such as historical, poetic, aesthetic, theoretical, critical, humanizing, of experiencing otherness through reading. Thinking about this process of appropriation, this text discusses literary literacy linked to ethnic-racial representations. The purpose is to reflect about the importance of such literacy in a country such as Brazil, where blacks, for example, still suffer the disastrous consequences of a process of slavery, which currently transforms them into levels of violence and shameful deaths. Literature is not exempt from thinking about this process, and in Brazil there are fictionists who produce texts capable of provoking strong reflection in the classroom, through a literary literacy work. From the works Becos da memória, by Conceição Evaristo, and Um defeito de cor, by Ana Maria Gonçalves, we will reflect about the necessity and the possibility of a literary literacy linked to ethno-racial issues. Regarding literary literacy and the teaching of literature, we use the theoretical support of Roberto Belo (2016), Antonio Candido (2004), Rildo Cosson (2006), Mary Kato (1986), Magda Soares (2009). In relation to ethno-racial issues, we are based on Catharine Walsh (2004), Nilma Lino Gomes (2017) and Bell Hooks (1995, 2013 [1994]).

 

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Author Biographies

Maria Aparecida Cruz de Oliveira, Universidade de Brasília

Possui graduação em Letras- Lic. Hab. de Líng. Port. e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia (2009), mestrado em Literatura pela Universidade de Brasília (2015) e Doutorado em Literatura pela Universidade de Brasília (2019). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Representação Literária Contemporânea, atuando principalmente nos seguintes temas: Feminismo decolonial, representação e Literatura afro-brasileira. Integra o Grupo de Estudos em Literatura brasileira Contemporânea coordenado pela Drª. Regina Dalcastagnè.

Devair Antônio Fiorotti, Universidade Federal de Roraima

Bolsista Produtividade (2) do CNPQ. Possui graduação em Letras pela Universidade de Brasília (1999), mestrado em Literatura pela Universidade de Brasília (2001) e doutorado em Literatura pela Universidade de Brasília (2006). Atualmente é professor efetivo da UFRR e do quadro permanente dos mestrado em Educação da UFRR-IFRR e Letras - UFRR. Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes áreas: artes verbais ameríndias, identidade, crítica literária, linguagem poética, letramento literário, articulando estudos linguísticos, culturais e literários. Desenvolve pesquisa na Terra Indígena São Marcos e Raposa Serra do Sol na área de poéticas orais, financiada pelo CNPQ desde 2007, dentro das atividades do projeto Panton pia, que criou (pantonpia.com.br). Trabalho similar é realizado no projeto "Do carvão ao ao diamante", com antigos garimpeiros do lendário Tepequém. Ainda foi idealizador e tutor do PET Letras Projeto de Letramento Guariba, em Pacaraima, que atendeu crianças com dificuldade de aprendizagem de 2010-2016. Foi conselheiro na área de Museu e Memória no Conselho Nacional de Política Cultual (CNPC), de 2010 a 2012.

Published

2020-02-29

How to Cite

FELIPE DA SILVA, Gislene Barral; OLIVEIRA, Maria Aparecida Cruz de; FIOROTTI, Devair Antônio. For a teaching of literature from the perspective of ethnic-racial representations. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 4, p. 01–17, 2020. DOI: 10.5216/rir.v15i4.62199. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/62199. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Linguística e Literatura