Contribuições da neuropsicopedagogia no processo de envelhecimento: prevenção do declínio cognitivo e melhoria de qualidade de vida

Authors

  • Simone de Oliveira Secretaria Municipal de Educação de Betim - MG Psicopedagoga - Clínica Institucional - MG.
  • Anderson Alves Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i2.61315

Abstract

Contemporary society has brought important changes to people in the way they think, relate in the world and especially in the incessant search for improvement in quality of life. The aging process is hard discussed and many scholars look to people to reach an older age in better conditions, both physically and mentally. In this context, this project intends to carry out a literature review study on the prevention of cognitive decline and the importance of Neuropsychopedagogy that, with specific tools, can help the healthy aging process, minimizing the impacts inherent to the arrival of age. The methodology involved bibliographical, descriptive and documentary research, based on Gil, Godoy, Prodanov and Freitas. The results show that there have been few studies published in 2018/2019, in Psychology journals, regarding actions that seek the best quality of life and that act to prevent cognitive decline in the aging process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Betim - MG Psicopedagoga - Clínica Institucional - MG.

Mestre em Educação, Neuropsicopedagoga Clínica, Especialista em Reabilitação Cognitiva, Psicopedagoga clínica e Institucional. Vasta experiência na área de Educação: Pedagoga da Prefeitura Municipal de Betim; Professora na Prefeitura Municipal de Belo Horizonte; Supervisora Pedagógica na rede Municipal de Contagem; Orientadora Educacional no Ensino Médio e curso Técnico de Patologia Clínica - FUNEC; Coordenadora Pedagógica das escolas da Regional Centro-Sul , modalidade EJA (Educação de Jovens e Adultos) , GERED/BH (Gerência de Educação da Prefeitura Municipal de Belo Horizonte). Atualmente, estudante de Psicanálise Clínica e Saúde Mental; Gerontologia;  Psicologia Positiva,Ciência do bem-estar e autorrealização.

Anderson Alves Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais

Bacharel em Turismo - FATUR Especialista em Marketing - FACED Mestre em Administração - DAE/UFLA
Doutor em Ciências Florestais: Legislação Ambiental e concessões em PARNAS - DFC/UFLA - 2010 Pós-doutor em Engenharia Florestal: Meio Ambiente e Inclusão Social - DCF/UFLA - 2012 Pós-doutor em Engenharia Florestal: Economia, Turismo e Meio Ambiente - DCF/UFLA - 2015 Pós-doutor em Engenharia Florestal: Cooperativismo e Percepção Ambiental - DCF/UFLA - 2016 Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7747265989770754

Published

2020-03-17

How to Cite

DE OLIVEIRA, Simone; SANTOS, Anderson Alves. Contribuições da neuropsicopedagogia no processo de envelhecimento: prevenção do declínio cognitivo e melhoria de qualidade de vida. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 01–11, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i2.61315. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/61315. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres