A leitura de literatura e o recalque da Internet nos jovens estudantes do Ensino Médio

Authors

  • Patrícia Cardoso Batista Universidade Estadual de Londrina
  • Sheila Oliveira Lima Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i4.60234

Abstract

This study approaches the connection between internet and reading habits among third-year students of the secondary-school system of the State of Paraná, Brazil. Internet has facilitated access to all text types, including literary texts. This fact seems to have a considerable impact on the amount of individual reading. Before the countless possibilities of reading that are presented to the individual, the reader is not able to read them all, given all kinds of reasons: time and resources available, intelectual and emotional idiosyncrasy, etc. Factoring in this scenario brings the reading quality into question since the criteria remain rationally imprecise. Therefore this is a qualitative study, and it is based on Barthes’s, Chartier’s and Manguel’s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina

Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Realiza pesquisa sobre ensino de leitura e formação do leitor literário na educação básica.

Sheila Oliveira Lima, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Linguagem e Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em Literatura Comparada e Teoria Literária. Professora do Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL). É membro dos programas de pós-graduação PPGEL-UEL e Profletras-UEL. Realiza pesquisa sobre leitura, formação de leitores, ensino de leitura e formação de professores.

Published

2020-02-29

How to Cite

BATISTA, Patrícia Cardoso; LIMA, Sheila Oliveira. A leitura de literatura e o recalque da Internet nos jovens estudantes do Ensino Médio. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 4, p. 01–18, 2020. DOI: 10.5216/rir.v15i4.60234. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/60234. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Linguística e Literatura