Ambientes educativos como contextos microssistêmicos para o desenvolvimento humano nas infâncias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i3.58821

Abstract

Abstract: The aim of this article is to demonstrate the interface of principles of Sistemic Environmental Education and models of  human development of childhoods as threads in the microssistems as educational environments. The Bioecological Model of Human Development of Urie Bronfenbrenner and the Sistemic approach of Environmental Education made possible to combine these intrinsic connections: culture and biology prove that, ecological microssystem contexts are educational spaces in / towards / with childhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Lima Piske, Universidade Federal de Rio Grande- FURG

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande- PPGEA/FURG. Bolsista CAPES. Colaboradora no Centro de Referência em Apoio às Famílias- CRAF/FURG. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Ecoinfâncias: ambientes, ludicidade e infâncias.

Maria Angela Mattar Yunes, Universo

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica São Paulo. Psicóloga. Professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, RJ.  

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal de Rio Grande- FURG

Doutora em Educaçãoo Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental- PPGEA/FURG. Professora do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande- IE/FURG.

Published

2019-11-25

How to Cite

PISKE, Eliane Lima; YUNES, Maria Angela Mattar; GARCIA, Narjara Mendes. Ambientes educativos como contextos microssistêmicos para o desenvolvimento humano nas infâncias. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 3, p. 01–22, 2019. DOI: 10.5216/rir.v15i3.58821. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/58821. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Educação Ambiental e Saúde