A feira Livre como espaço de aprendizagem discente: um estudo exploratório com alunos do curso de educação do campo

um estudo exploratório com alunos do Curso de Educação do Campo

Authors

  • Elis Regina Costa UFG Catalão
  • Maria J José da Silva
  • Ana Paula S Siqueira Naves
  • Mirione Jose Ferreira
  • Thaylla Poliana da Silva Girardi
  • Sebastião Duarte Abadio

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i2.58301

Abstract

The work presents an interdisciplinary analysis about the free trade fair as a link between the city and the field from the perspective of two disciplines of the Course of Degree in Field Education, Psychology of Education I and Sociology and Education of the field. The research work was carried out by students of the 2nd Period and teachers of the Federal University of Goiás, Regional Catalão. For data collection, a semi-structured interview and photos were used. The analysis of the data was based on two sub-themes, "The Free Fair as Human Learning Space", content studied within the discipline Psychology of Education I and the "family agriculture and the free fair of the Ipanema Neighborhood as constitutive of the socioeconomic structure and political-ideological of capitalist society "in the discipline of Sociology and Field Education. The results obtained evidenced that the fair is rich in diversity, knowledge, collaborates for family agriculture and expresses learning in its various fields, individual, collective and cultural. It is characterized as a relation between field and city essential for both. The visit provided students with the opportunity to experience the fair and its struggle, to build more elaborate, meaningful knowledge and to build a critical and interdisciplinary vision of the struggles for their space in society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria J José da Silva

Graduação em Ciências Sociais, pela Universidade Federal de Goiás (1984), Especialização em História do Brasil República, pela Faculdade de História - Universidade Federal de Goiás (1988), Mestrado em Educação, pelo PPGE - Faculdade de Educação - Universidade Federal de Goiás (2005), Doutorado em Educação pelo PPGE - Universidade Federal de São Carlos. Professora Adjunta da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão, na Unidade Acadêmica Especial de Educação. Integrante do NEPEDUCA - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação de Catalão. Atua nas áreas de Sociologia da Educação e em Políticas Educacionais do Brasil.. 

Ana Paula S Siqueira Naves

Gradiuanda do Curso de Licenciatura em Educação do campo da UFG Regional Catalão. 

Mirione Jose Ferreira

Graduanda do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFG Regional Catalão - UFCAT 

Thaylla Poliana da Silva Girardi

Graduanda do Curso de Licenciartura em Educação do Campo da UFG Regional Catalão - UFCAT 

Sebastião Duarte Abadio

Graduando do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFG Regional catalão - UFCAT

Published

2019-05-24

How to Cite

COSTA, Elis Regina; SILVA, Maria J José da; NAVES, Ana Paula S Siqueira; FERREIRA, Mirione Jose; GIRARDI, Thaylla Poliana da Silva; ABADIO, Sebastião Duarte. A feira Livre como espaço de aprendizagem discente: um estudo exploratório com alunos do curso de educação do campo: um estudo exploratório com alunos do Curso de Educação do Campo. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 2, p. 01–14, 2019. DOI: 10.5216/rir.v15i2.58301. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/58301. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres