A educação de surdos: proposta de questionário de histórico da linguagem

Authors

  • Lidiane de Lemos Soares Pereira Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Anápolis
  • Thalita Costa Curado Centro Universitário Unievangélica de Anápolis
  • Anna Maria Canavarro Benite Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i4.58003

Abstract

The education of deaf people has been a well explored subject after the recognition of Libras as an officially Brazilian sign language. However, many deaf people for many reasons go to high school without the satisfactory knowledge of their natural language. Thus, this participant research had as objective to elaborate a proposal of a questionnaire of the history of the language, in order to help teachers diagnose the bilingual profile of deaf people, so that they can better understand the needs of these students and contribute to a quality education and development of these students. In the article, we present some definitions about bilingualism and we discuss the concept of the deaf as a bilingual individual. Next, we present our research path that includes the discussion of the use of the language history questionnaire, as a data collection tool for the diagnosis of the bilingual profile of the deaf. Our participants were six deaf students from city X, state X and data were collected during the year 2016. Our results, from the application of the questionnaire, allow us to conclude that the education of deaf people is a complex process and that is why it is done a study of the bilingual profile of these individuals as a way to capture their characteristics and diagnosing problems that surround the processes involved in the education of the deaf should be included in the studies that permeate the teaching and learning of the deaf.

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Author Biographies

Lidiane de Lemos Soares Pereira, Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Anápolis

Licenciada em Química pela Universidade Estadual de Goiás, Mestre em Educação em Ciências e Matemática e Doutoranda em Química pela Universidade Federal de Goiás. Professora do IFG - Campus Anápolis. Integrante pesquisadora do Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão (UFG) e do Panecástica - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Homem, o Trabalho e a Educação Profissional e Tecnológica (IFG). Pesquisadora da Rede Goiana Interdisciplinar de Pesquisas em Educação Inclusiva- RPEI e membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências.

Thalita Costa Curado, Centro Universitário Unievangélica de Anápolis

Bacharel em Letras Libras pela Universidade Federal de Santa Catarina. Especialização em Docência do Ensino Superior. Atua como Tradutora e Intérprete de Libras no Centro Universitário Unievangélica de Anápolis e na Prefeitura Municipal de Anápolis, Goiás.

Anna Maria Canavarro Benite, Universidade Federal de Goiás

Licenciada em Química, Meste e Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Associada e Coordenadora do PIBID QUÍMICA da Universidade Federal de Goiás. Coordenadora do Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão- LPEQI da UFG (2006) onde instituiu em 2009 o Coletivo CIATA- Grupo de Estudos sobre a Descolonização do Currículo de Ciências. Coordenadora da Rede Goiana Interdisciplinar de Pesquisas em Educação Inclusiva- RPEI. Membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências e Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as Gestão 2016-2018. Secretária Executiva da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros/as Gestão 2108-2020. Assessora da Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Goiás. 

Published

2020-03-02

How to Cite

PEREIRA, Lidiane de Lemos Soares; CURADO, Thalita Costa; BENITE, Anna Maria Canavarro. A educação de surdos: proposta de questionário de histórico da linguagem. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 4, p. 01–24, 2020. DOI: 10.5216/rir.v15i4.58003. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/58003. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Linguística e Literatura