Obesidade e sedentarismo no ensino médio: uma proposta de intervenção nas aulas de Educação Física

Authors

  • Wellington Lima da Silva Secretaria Municipal de Educação de Presidente Epitácio-SP/Professor de Educação Física
  • Luiz Felipe Chaves Pereira Secretaria Municipal de Educação de Presidente Epitácio-SP/Professor de Educação Física
  • Marcos Vinicius Francisco Universidade do Oeste Paulista - Docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação e Pós-Doutorando com bolsa Capes

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i3.57359

Abstract

This research, has taken as goals to systematize and develop a proposal for intervention which would help high school students to critically reflect about the topics of obesity and sedentarism. Participants in this interventive research, that is, students from a second-year high school class, who attended a school from the public state network, in a medium-sized municipality located in the state of São Paulo countryside. Pedagogical praxis was grounded on the theoretical perspective of the critical-overcoming approach in Physical Education. As methodological procedures, in the first moment, scientific research data were presented, leading them to reflect on the construction of social inequality in the Brazilian context and the impacts on the appropriation process of food and physical exercise by the working class. Subsequently, the concepts of obesity and sedentarism were presented in the theoretical perspective assumed. Afterwards, the Well-Being questionnaire was applied, in addition to carrying out the measurement of the students' Body Mass Index (BMI), with the aim to problematize them. Results pointed out that students opt for foods rich in calories and poor in nutrients, foods that are harmful to health. Few are those who have at least five meals a day. A small portion, frequently, performs physical activities. Such data, as well as the concepts of obesity and sedentarism, were contextualized, based on a critical reading of historical, social and cultural determinants that exert influences in this process. Mostly, because students' arguments, when grounded on common sense, are consistent with the logic of exclusive blaming and accountability, due to the health condition they currently have, as well as that of their families. Keywords: School Physical Education. Obesity. Sedentarism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Vinicius Francisco, Universidade do Oeste Paulista - Docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação e Pós-Doutorando com bolsa Capes

Marcos Vinicius Francisco é formado no curso de Licenciatura Plena em Educação Física da FCT/UNESP, Mestre e Doutor (financiamento da FAPESP) em Educação pela mesma instituição. Realizou um Doutorado Sanduíche (financiamento da CAPES) na Universidad Carlos III de Madrid na Espanha e atualmente está realizando Pós-Doutorado na área de Educação (financiamento da CAPES) junto a Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Seus estudos e pesquisas têm ênfase em Educação e Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: Bullying Escolar, Violência, Formação de Professores em Educação Física e Educação Física escolar, a partir dos referenciais teóricos da Abordagem Crítico-Superadora e da Teoria Histórico-Cultural (base epistemológica o Materialismo Histórico-Dialético)

Published

2020-04-18

How to Cite

SILVA, Wellington Lima da; PEREIRA, Luiz Felipe Chaves; FRANCISCO, Marcos Vinicius. Obesidade e sedentarismo no ensino médio: uma proposta de intervenção nas aulas de Educação Física. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 16, n. 3, p. 01–21, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i3.57359. Disponível em: https://revistasufj.emnuvens.com.br/rir/article/view/57359. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê de Educação Física: Esporte e Saúde